Mit várnak a szülők a gazdasági képzésektől? – ahogy nyílt napunk vendégei látták

2024.11.23.
Mit várnak a szülők a gazdasági képzésektől? – ahogy nyílt napunk vendégei látták
Az ELTE Gazdaságtudományi Kar első idei nyílt napján, november 20-án több mint hatszáz látogatót köszönthettünk – köztük közel harminc szülőt is, akik középiskolás gyermekeiket kísérték el a rendezvényre. Megtisztelő volt az érdeklődés, és mindenképpen érthető, hiszen a továbbtanulásról szóló döntés sokszor „családi ügy”, a családi háttér pedig fontos pályaorientációs tényező. A program előtt és a szünetben velük beszélgettünk, hogy megtudjuk, ők milyen elvárásokkal érkeztek a kari nyílt napra, miben várnak elsősorban segítséget ahhoz, hogy a gyermekeik szempontjából a legjobb döntést tudják majd meghozni.

A beszélgetésekből kiderült, hogy a szülők az ELTE gazdasági képzései iránti érdeklődése döntően két tényezőnek köszönhető: az első a gazdasági szakok hagyományosan nagy népszerűsége, a második az ELTE rangja, képzéseink jó híre. Sokan vélték úgy, hogy egy jó gazdasági szakkal tényleg nem lehet melléfogni, hisz az üzleti szférának folyamatosan szüksége van pályakezdő diplomás szakemberekre, akik jó jövedelemi viszonyokat és kiszámítható karrierlehetőségeket várnak el. 

Arról, hogy konkrétan milyen szakot lenne érdemes választani, inkább csak azok rendelkeznek pontos elképzeléssel, akik maguk is az üzleti életben vannak jelen: egy logisztikai vezetőként dolgozó hölgy ezért részesítette a nemzetközi gazdálkodást előnyben, egy HR-es pedig a gazdálkodási és menedzsmentet. Vendégeink talán emiatt is tartották nagyon hasznosnak azt, hogy a nyílt napos előadásokban kiemelt szerepet kaptak az egyes szakok karrierlehetőségei is: nemcsak azt ismerhették meg, milyen képzési rendben, milyen tárgyakat tanulnak majd gyermekeik, de arról is képet alkothattak, milyen munkakörökben helyezkedhetnek majd el a diploma megszerzése után. 

Mint kiderült, a jövedelmi viszonyokról, kezdő fizetésekről sem a középiskolások, sem a szülők nem rendelkeznek hiteles információkkal – ez valahogy kívül marad a pályaorientáció és a tájékoztatás kialakult rendszerén. Azt, hogy kari kiadványunk a gazdálkodási és menedzsment, a kereskedelem és marketing, a pénzügy és számvitel és a nemzetközi gazdálkodás szakok esetében nemcsak a betölthető munkaköröket és az azokban elérhető induló fizetéseket mutatja be, hanem a néhány éven belüli bérnövekmény-kilátásokat is, vendégeink nagyon kedvezően fogadták, ahogy azt is, hogy a kari weboldalon mindezekről széles körben, nagy részletességgel érhetők el pontos és aktuális információk.

A pályaválasztás fontos kérdése, hogy a középiskolások olyan irányba indulnak-e el, amelyek érdeklődésüknek és képességeiknek leginkább megfelelnek. Az, hogy a gazdasági szakokkal „jól lehet keresni” persze fontos, de az is szükséges, hogy a leendő hallgatónak legyen személyes érdeklődése is az üzleti képzések iránt, és olyan jövőképe, ahol hasznos és értékes munkát végző fiatal értelmiségiként tudja magát elképzelni – itthon vagy nemzetközi környezetben egyaránt. A szülők joggal várják el, hogy a képzőhelyek ne „magukat fényezzék”, ne a különböző sorrendekben elfoglalt helyükkel dicsekedjenek, hanem a leendő hallgatóknak a pályaorientáció szempontjából nyújtsanak segítséget – és reális jövőképeket.

A szülők sokszor feltett egyik alapkérdése az volt, hogy gyermekük „való-e” üzleti pályára, és hogy jól érzi-e majd magát azokban az években, amit egy gazdasági karon egyetemi tanulmányaira fordít. Ezt nem kis mértékben a középiskolában kialakult érdeklődése határozza meg, és az, hogy mely tárgyakból ért el jó eredményeket. Ha valaki kiváló matematikából, nemcsak a mérnöki pályán találhat nagyszerű karrierlehetőségeket, hanem a pénzügyek és a számvitel világában is, aki pedig a nyelvekben jeleskedik, a nemzetközi üzleti életben fog majd jól boldogulni. Az irodalom vagy a művészetek iránti érdeklődés, a kreativitás a marketing területén kamatoztatható, a pszichológia vagy a társadalomismeret a menedzseri munkakörökben.

Vendégeink kiemelkedő figyelmet fordítottak a képzési körülményekre, az oktatás rendszerére, amelyben a nyelvtanulás igen lényeges szerepet kap, ezt pedig sokan nagyon kedvezően fogadták. A nyílt nap során megismerték kampuszunkat, a Vizsgaközpontot és a tanulást segítő Videótárat, az oktatástámogató eszközöket. Részletes tájékoztatást kaptak a külföldi részképzési lehetőségekről, amelyek több mint 70 európai és tengerentúli partneregyetemen állnak rendelkezésre az Erasmus+ és más programok keretében. Azt, hogy a képzés – külön költség nélkül – angol nyelven is választható, a szülők a kar mellett szóló egyik legfontosabb érvnek tartják. Azt is nagyon kedvezően fogadták, hogy a kari nyelvtanulási program keretében a német, spanyol, olasz, francia, kínai, japán és koreai nyelvek elsajátítására is lehetőség van – akár a nyelvvizsgáig is eljutva.

Lényegesnek tartották a szülők azt is, hogy magáról a felvételi rendszerről, a pontszámítás rendszeréről, a pontok maximalizálásának lehetőségeiről is átfogó tájékoztatást kaptak. Ezzel kapcsolatosan a rövid beszélgetések során munkatásainknak nagyon sok egyedi, konkrét tantárgyakhoz kapcsolódó kérdést tettek fel. Mindenkinek javasoltuk a pontszámító kalkulátor használatát, amely „személyre szabottan” mutatja meg, mi az optimális stratégia a hozzánk való felvételizés szempontjából.

A szülőkkel való találkozás a kar szempontjából az egyik legfontosabb lehetőség, hogy képet kapjunk elvárásaikról és a továbbtanulás kapcsán őket foglalkoztató kérdésekről. Ezért tartjuk fontosnak, hogy minél többen látogassanak el nyílt napjainkra, hogy személyesen tudjanak tájékozódni, és feltehessék kérdéseiket. Munkaidő után is szervezünk szülői tájékoztatókat – a legközelebbire 2024. december 2-án, 18.00 órától kerül sor az ELTE GTK központi kampusza, a Rákóczi út 7. Q101-es termében. Az eseményre itt lehet regisztrálni.

Fotók: Palasics Bence