A mobilitás előtti teendőkkel kapcsolatban az alábbi általános idővonal alapján tudsz tervezni:
Őszi mobilitás esetén:
Tavaszi mobilitás esetén:
Mikor kezdjem el a mobilitás előtti teendőket intézni?
A mobilitás előtti teendőket a partnertől kapott üzenetet követően tudod elkezdni. A partner regisztrációval kapcsolatos üzenete általában tartalmazza a Learning Agreement és a „Fill in questionnaire on mobility data and green travel” kérdőív kitöltéséhez szükséges adatokat. Például: kinti koordinátor neve, email címe, a kinti félév várható időpontjai, opcionálisan nyelvi kurzuson való részvételhez információ, szállással és mentorálással kapcsolatos információk. FIGYELEM! Előfordulhat, hogy a partner levele a SPAM mappába érkezik, így érdemes rendszeresen figyelned a SPAM mappába érkező leveleket is. Előfordulhat, hogy a partner nem ér el az elsődlegesként megadott email címeden, ezért a jelentkezésed során másodlagosnak megadott email címeden keresztül próbálja felvenni veled a kapcsolatot.
Milyen mobilitás előtti teendőim vannak?
A mobilitás előtti teendőkben az alábbi adminisztrációs teendőket kell teljesítened:
- regisztráció a partnerhez (partner levele alapján)
- Learning Agreement Before the mobility dokumentum kitöltése, minden fél általi aláírása (Learning Agreement aláírási folyamatának részletes leírását ezen a linken éred el)
- Érvényes biztosítás megkötése (kék kártya vagy biztosítási kötvény)
- OLS nyelvi teszt kitöltése a mobilitásod oktatási nyelvén (minden mobilitás előtt kötelező, akkor is, ha már egy korábbi mobilitás előtt kitöltötted. Ha több nyelven is szeretnél tárgyakat hallgatni a partnernél, úgy az oktatás nyelve mellett más nyelven is kitöltheted az OLS tesztet.)
- Támogatási Szerződés aláírása
Milyen sorrendben érdemes a mobilitás előtti teendőket intéznem?
1. Regisztráció a partnerhez
Amint megkapod a partnertől a regisztrációval kapcsolatos információkat tartalmazó tájékoztató levelét, úgy ajánljuk, hogy minél előbb kezdd meg a regisztrációhoz szükséges lépéseket. Ne feledd, hogy a regisztráció partnerenként és akár félévente is eltérő lehet, így, amennyiben kérdésed merül fel a folyamattal kapcsolatban, a kinti koordinátort keresd.
Ha a regisztrációhoz regisztrációs adatlapot (vagy más dokumentumot) kell benyújtanod, amelyre a GTK kari koordinátor (departmental coordinator) aláírása is kell, úgy az outgoing@gtk.elte.hu email címre küldött üzenetedben tudod azt kérni. Az aláírt példányt a Nemzetközi Iroda emailben küldi neked vissza.
Ha papír alapon szeretnéd átvenni a dokumentumot, úgy az outgoing@gtk.elte.hu email címre küldött leveledben tudod ezt kérni. A Nemzetközi Iroda értesít a dokumentum elkészültéről és ügyfélfogadási időben a Nemzetközi Irodában személyesen tudod azt átvenni.
2. „Fill in questionnaire on mobility data and green travel” kérdőív kitöltése
A Mobility Online felületen először a „Fill in questionnaire on mobility data and green travel” kérdőív kitöltését ajánljuk. Ebben a kérdőívben kell megadnod többek között a mobilitásod kezdő és záró időpontját. A GTK azt javasolja, hogy a mobilitásod első napjaként azt az időpontot add meg, amikor a tanulmányaiddal kapcsolatban először személyesen meg kell jelenned a partnernél. Ilyen időpont lehet például nyelvi kurzus kezdete vagy a kötelező orientációs programok ideje. Záró időpontnak a szorgalmi időszak utolsó napját érdemes megadni. Ha a vizsgák miatt legalább 5 nappal tovább kell kint tartózkodnod, mint a kérdőívben megadott időpont, úgy később még lesz lehetőséged meghosszabbítani a kint tartózkodásodat (ezzel kapcsolatban további információ a „Mobilitás alatti teendők” részben érhető el). Azonban, ha rövidebb ideig tartózkodsz kint, mint a kérdőívben megadott időtartam, úgy a támogatásod összege csökkenhet és akár visszafizetési kötelezettség is felmerülhet.
Ne feledd, hogy a mobilitás teljes időtartama alatt érvényes biztosítással kell rendelkezned, amelyről a másolatot ebben a kérdőívben kell feltöltened. A biztosítás meglétét igazolhatod az EU-ban elfogadott egészségügyi kártyával (kék kártya) vagy bármely biztosítótársaságnál kötött biztosítási kötvénnyel.
A mobilitásod oktatási nyelvén (azon a nyelven, amelyen a tárgyaid többségét hallgatod a partnernél) kitöltött OLS teszt eredményét is ebben a kérdőívben tudod feltölteni. Figyelj rá, hogy a neved és az eredmény is látszódjon a feltöltött dokumentumon.
3. Learning Agreement (LA) Before the mobility kitöltése
A Learning Agreement (LA) Before the mobility dokumentumot a Mobility Online felületén tudod kitölteni, amennyiben a partner kapcsolódik az EWP (Erasmus Without Paper) rendszerhez és így alá tudja írni az LA Before the mobility dokumentumokat a rendszerben. A három fél által aláírt LA Before the mobility is a rendszerben látható.
Ha a partner nem kapcsolódik még az EWP-hez, úgy az ELTE honlapjáról word formátumban letölthető a Learning Agreement Before the mobility dokumentum. Amint minden fél aláírta az LA Before the mobility dokumentumot, úgy azt fel kell töltened a Mobility Online rendszerébe, majd a kari koordinátornak is el kell azt fogadnia.
4. Támogatási Szerződés (TSZ) aláírása
Amennyiben a három fél által aláírt Learning Agreement Before the mobility dokumentum elérhető a Mobility Online rendszerében (vagy minden fél a rendszerben írta alá VAGY a három fél által aláírt PDF Learning Agreement Before the mobility-t elfogadta a kari koordinátor) és a „Fill in questionnaire on mobility data and green travel” kérdőív is kitöltésre került, az Erasmus+ és Nemzetközi Programok Osztálya (ENPO) kiállítja a Támogatási Szerződést. Az általad aláírt Támogatási Szerződést követően kerülhet csak kifizetésre az ösztöndíj 90%-a.
Elnyertem az Erasmus+ programot. A partnerrel nekem kell felvenni a kapcsolatot?
Nem. A nyertes pályázókat a kari koordinátor nominálja a partnerekhez.
Mit jelent a „nominálás”?
A nominálás az a folyamat, amikor a kari koordinátor megküldi a partnernek a nyertes hallgatók listáját és a partnerek által kért személyes hallgatói adatokat.
Mi történik a nominálás után?
A partner felveszi veled a kapcsolatot és kérheti, hogy végezd el a regisztrációt. A partner üzenete esetenként a SPAM mappába kerül, így érdemes azt is rendszeresen ellenőrizni.
Miért jó, ha megvárom a partner üzenetét mielőtt elkezdem a mobilitás előtti teendőket?
Azért jó, mert a partner üzenete tartalmazza azokat az információkat, amelyek szükségesek a teendők elvégzéséhez. Ilyen információ például:
- a félévvel kapcsolatos tudnivalók (fact sheet, academic calendar, orientation week információ stb.),
- a dokumentációban szerepelnek a partnerrel kapcsolatos adatok (milyen dokumentumokat kér a partner, aláíró/kontakt személy neve, Erasmus kód stb.),
- a szállással, biztosítással kapcsolatos tudnivalók.
A partner a jelentkezésemhez kér Transcript of Records dokumentumot. Hogyan és milyen dokumentumot kell kérnem?
Ez a dokumentum tartalmazza a jelenlegi képzéseden elvégzett tárgyaidat, azoknak a kreditértékét és érdemjegyét, valamint a GTK aláírását, valamint papír alapú dokumentum esetén az ügyintéző aláírását és a GTK pecsétjét. Magyar megfelelője a teljesítésigazolás. A GTK-n a Neptun felületen keresztül angol nyelven is meg tudod igényelni.
Az ELTE GTK segít biztosítást kötni és szállást keresni?
Nem, a biztosítás megkötése és a szálláskeresés a hallgató felelőssége. Az ELTE-nek a mobilitás kezdéséhez elég az EU-s egészségbiztosítási (kék) kártya megküldése a kezdőcsomagban, azonban ajánlott kiegészítő biztosítás kötése is, mivel például a fogorvosi kezelést a kék kártya nem fedezi. Szálláskereséssel kapcsolatban segítséget (a partner üzenetén kívül) ELTE szinten találhatsz. Általában az Erasmus+ és Nemzetközi Programok Osztálya (ENPO) személyesen és MS Teamsen keresztül is tart olyan alkalmakat, ahol általános tippekkel, jótanácsokkal látja el a kiutazó ELTE hallgatókat. A tájékoztatókról az ELTE honlapján az ERASMUS+ TÁJÉKOZTATÓK NYERTESEKNEK lapfülén tudsz tájékozódni.
Határidőre van szükségem a GTK Nemzetközi Iroda aláírására. Mennyi idő alatt kerül aláírásra a dokumentum?
Ha határidőre kell olyan dokumentumot megküldened a partner részére, amelyet a GTK Nemzetközi Irodának is alá kell írnia, úgy a GTK-s határidőn belül 15 munkanap átfutási idővel tudsz számolni. Ennyi idő alatt tudja vállalni a GTK Nemzetközi Iroda, hogy biztosan aláírásra kerül a dokumentumod. Határidőn kívül és főleg a szorgalmi időszakon kívül általában hosszabb átfutási idővel – 30 munkanap – számolhatsz. Ne felejtsd el a leveledbe beírni a határidőt (konkrét dátum)!
A GTK megadott egy határidőt a kezdő dokumentumok megküldésére, de a partner csak az adott dátum után küldi meg nekem a szükséges információkat. Megküldhetem a dokumentumokat a GTK-s határidő után?
Természetesen, de ilyenkor hosszabb átfutási idővel számolj. Általában decemberben (a kifizetésekkel foglalkozó ELTE osztály leállása miatt) a GTK-s határidőn kívül megküldött dokumentumok feldolgozása – és így a támogatás kifizetése – csúszhat: korai kiutazás (január) esetén a támogatás 90%-át nagy valószínűséggel csak kiutazást követően kapod meg.
Kérdésem van a mobilitás dokumentációjával kapcsolatban. Hogy tudok kapcsolatba lépni a GTK Nemzetközi Irodájával?
A GTK Nemzetközi Irodáját elsősorban üzenetben tudod megkeresni (outgoing@gtk.elte.hu), de akár MS Teams-es egyeztetésre is van lehetőség (emailben kérhetsz időpontot; például Learning Agreement kitöltésével kapcsolatban). Szorgalmi időszakban nyitvatartási időben az Irodába is bejöhetsz személyesen, azonban ajánljuk, hogy a személyes ügyintézéshez e-mailben egyeztess időpontot a kari koordinátorral. Szorgalmi időszakon kívül mindenképpen egyeztess emailben a GTK Nemzetközi Irodájával, hogy mikor tudnál személyesen bejönni az irodába, ugyanis maga az épület időszakonként zárva tart.
A hallgatóknak szünet van. El tudom érni a GTK Nemzetközi Irodát? Van olyan időszak, amikor a GTK Nemzetközi Iroda zárva tart?
Igen, általában a GTK Nemzetközi Iroda munkaszüneti napokon (például állami és egyházi ünnepek idején) és hétvégén zárva tart, a munkavégzés szünetel. Emellett az Iroda decemberben a két ünnep közötti időszakban, valamint január első napjaiban is zárva tart.
Melyek azok az időszakok, amikor a levelek feldolgozása hosszabb időt vesz igénybe és számíthatok rá, hogy lassan kapok választ a GTK Nemzetközi Irodától?
A szeptember és a január azok a hónapok, amikor biztosan hosszabb időt vesz igénybe a levelek feldolgozása. Augusztusban és decemberben a szabadságolások miatt tarthat tovább az ügyintézés.
A mobilitásnak van online része, amikor nem tartózkodom a célországban. Kapok rá támogatást?
Nem, csak a fizikai mobilitás időszakára jár a támogatás (amikor kint tartózkodsz).