Oktatóink ajánlják: az Erasmus-élmény

2024.02.19.
Oktatóink ajánlják: az Erasmus-élmény

Ha február, akkor Erasmus főpályázási időszak De miért is éri ez meg egy GTK-s hallgatónak és milyen támogatást nyújt a Kar a kiutazóknak? Túlvagyunk az eddigi legtöbb érdeklődőt vonzó tájékoztató eseményen, ez alkalomból kérdeztük dr. Fortvingler Judit nemzetközi ügyekért felelős oktatási igazgatót és dr. Zemplén Gábor nemzetközi dékánhelyettest. A pályázat benyújtásnak határideje: 2024. február 26.

 A Kar oldalán impozáns partnerlista található. Milyen „országmenüből” tudnak választani a hallgatók?

dr. Zemplén Gábor: A Kar Erasmus partneregyetemeinek száma máris meghaladja a hatvanat, és jelenleg is zajlik az intézményközi szerződések meghosszabbítása, új szerződések kötése, hogy minden évben kétszáznál több hallgatónk Európa sok tucatnyi egyetemén folytathasson tanulmányokat. Népszerű választások szoktak lenni a német, spanyol, olasz vagy éppen az északi országok – Norvégia, Finnország, Litvánia – egyetemei, de aki egzotikusabb helyekre vágyik, választhatja Tenerifét vagy Isztambult is. A teljes lista a Kar Erasmus+ aloldalán található meg, és onnan érdemes tájékozódni, mivel a mi hallgatóink számára ez tartalmazza a legfrissebb és relevánsabb információkat.

Hogyan egyeztethető össze a külföldön eltöltött szemeszter a GTK-s tanulmányokkal? Milyen támogatást ad a Kar e tekintetben?

dr. Fortvingler Judit: Tudjuk, hogy az, aki Erasmus félévre megy, valamilyen plusz élményre vágyik egyetemi évei alatt,, igyekszünk minél jobban segíteni a hallgatókat. Alapszakon a tanulmányi mobilitásra elsősorban a 4. és 5. félévet a javasoljuk, de a későbbi félévekben is optimálisan összehangolható a GTK-s tanulmányokkal. Minden kint felvett és teljesített tárgyat elismer a GTK, az idei fejlesztésekkel kisebb adminisztrációs teher mellett. Nyílvánossá tettük a mintatantervi összehasonlító adatbázist, amely a GTK által már befogadott tárgyakat rendszerezi. Emellett a kiutazó hallgatók egyéni tanrendet kapnak, így mentesülnek a vizsgára bocsáthatósági követelmények alól. Különleges esetekben online szóbeli vizsgára készülhetnek fel az itteni tárgyaikból, nem kell egy számonkérés miatt hazautazniuk, és a Vizsgaközpontban megjelenniük.

Z. G.: A Kar Nemzetközi Irodája nemcsak az adminisztratív teendőkben támogatja a hallgatókat, hanem megosztja azokat a tapasztalatokat is a partneregyetemek listáján, amelyek esetleg a honlapokról hiányoznak, hogy a hallgató szakmai céljainak megfelelő egyetemekre pályázzon. Szorosan együttműködünk a Hallgatói Önkormányzattal, a HÖK-től is lehet segítséget kérni, például szívesen összekötik a már tapasztalt hallgatókat az utazni vágyókkal. A HÖK online háttéranyagokkal, előadásokkal és tanácsadással egyaránt segíti a hallgatókat a pályázásban, és saját Facebook-csoportot is fenntart az GTK-s Erasmus-utazók számára.

Hogyan tudja egy GTK-s hallgató legjobban kihasználni az Erasmus-félévét?

F. J.: Fontos, hogy alaposan készüljön fel, kezdjen el időben szállást keresni, megtervezni az utazás részleteit, amelyben nagy segítséget jelent, ha felveszi a kapcsolatot korábbi, adott egyetemre kijutott diákjainkkal. Tájékozódjon a fogadó egyetem tanulmányi követelményeiről, információs rendszereiről, legyenek tisztában azzal, milyen követelményeknek kell megfelelni. A legtöbb partnernél működik a „buddy-program”, amikor a kiutazó hallgató mellé adnak egy helyi egyetemistát, aki segít neki beilleszkedni. Mindenképpen ajánljom, hogy éljenek vele.

Z. G.: Kérdezni, kérdezni, kérdezni, nyitottnak és kíváncsinak lenni az ottaniakra, ez a legfontosabb. Akár vállalhatnak önkéntes munkát, lényeg, hogy minél mélyebben ismerjék meg azt az országot, ami egy félévre a hazájuk lesz.

Mesterszakon is elérhető az ösztöndíj?

Z. G.: Természetesen, mind a levelező, mind a nappali képzésben tanulók is pályázhatnak, akár már az első félévben is, tehát az idén keresztfélévben kezdett négyszáznál is több hallgató is pályázhat. Vannak partnerek, ahol több kampuszon is folyik mesterszakos képzés (pl. az EM Normandie-nak Oxford, La Havre, Párizs), és van, hogy egy egyetem több karára is van szerződésünk.

Igaz, hogy diplomaszerzést követően is van lehetőség a kiutazásra? Mit kell tudni a szakmai gyakorlatot lefedő pályázatról?

F. J.: Erasmus szakmai gyakorlatra folyamatosan lehet pályázni aktív hallgatói jogviszonnyal.  Mind a tanulmányok alatt, mind a diplomaszerzés utáni szakmai gyakorlat elérhető. A tanulmányok alatti külföldi szakmai gyakorlattal - feltéve, hogy a tevékenység illeszkedik a pályázó tanulmányaihoz - a hallgató egyúttal a tantervében szereplő kötelező szakmai gyakorlatot is teljesítheti.

Z. G.: A külföldi munkával töltött időszak után a visszatérő hallgatók számos meghatározó baráti és szakmai kapcsolatra tettek szert, amelyek várhatóan egész további életükre és pályájukra pozitív hatással lesznek.

Melyek a pályázás során legtöbbször elkövetett hibák?

F. J.: Sokszor kapunk hiányosan kitöltött pályázati adatlapokat vagy átgondolatlan tanulmányi terveket. A GTK honlapja és a pályázati felület nagyon részletes leírásokat tartalmaz, érdemes alaposan, több körben is ellenőrizni, hogy minden megfelelően került-e kitöltésre a pályázatban, és a szükséges csatolmányok is teljeskörűek. Bár ez nem „hiba”, de sajnálatos módon előfordul, hogy a nyertes hallgató lemondja az utat, így egy másik hallgatótársa elől foglalta a helyet, aki szívesen utazott volna.

Milyen tippjük van a most pályázók számára?

Z. G.: Bíztatjuk hallgatóinkat, hogy merjenek álmodni, kérdezni és időben kezdjenek konkrét lépéseket tenni a megvalósítás felé, mert csak rajtuk múlik, hogyan lesznek életreszóló élményeik, miközben megszerzik a mai gazdasági életben elengedhetetlen interkulturális érzékenységet. Meg fog térülni a pályázással töltött idő.

F. J.: És természetesen érezzék nagyon jól magukat! A nyerteseknek külön tájékoztató alkalmakat szervez majd a Nemzetközi Iroda, a kiutazás előtt, a külföldi tanulmányok alatt és után is folyamatosan támogatjuk hallgatóinkat.

További információk elérhetőek az ELTE GTK Erasmus+ aloldalán. A GTK HÖK 2024. február 20-án,18 órakor tart élménybeszámolós estet Erasmus tapasztalattal rendelkező hallgatók közreműködésével.