„Mesterszakjaink igazi értékét hallgatóink elégedettsége adja”

2024.11.07.
„Mesterszakjaink igazi értékét hallgatóink elégedettsége adja”
Kiemelkedően magas érdeklődés mellett, több mint száz érdeklődő részvételével került sor november 5-én az ELTE Gazdaságtudományi Kar keresztféléves tájékoztatójára. Margitay Tihamér, a kar dékánja közel egyórás előadásában mutatta be a képzés rendszerét, egyedülálló sajátosságait, majd lehetőség nyílott kérdések feltételére is. Mint az előadás előtt a résztvevőkkel készült interjúkból kiderült, az ELTE mesterszakos képzéseiben nemcsak azok gondolkodnak, akik gazdasági alapszakon végezték vagy még végzik tanulmányaikat, hanem más területről érkező szakemberek is, például mérnökök is, akik az üzleti tanulmányokkal szeretnék gazdagítani tudásukat.

A dékán előadása elején kiemelte, hogy az ELTE a magyar és nemzetközi rangsorok élvonalába tartozik, ugyanakkor arra is rámutatott, hogy a rangsorok pusztán egy nézőpontot képviselnek: a GTK mesterképzéseinek valódi minőségét azonban a hallgatók elégedettsége mutatja, s az, hogy a végzettek pozitív élményekkel és a képzés által nyújtott ismeretekkel gazdagodva, versenyelőnnyel lépnek ki a munkaerőpiacra – hogy aztán később már ők ajánlják mesterszakjainkat az ismerőseiknek és a kollégáiknak. Ez a visszacsatolás a legfontosabb, hiszen felmérések tanúsága szerint az ide felvételiző hallgatók majd mindegyikénél szerepet játszott a jelentkezési döntésben a kapott pozitív ajánlás.

Az előadás során a dékán részletesen szólt a képzések felépítéséről, ami a munka és a tanulás szinergiájára épül. A keresztféléves mesterszakos képzések nem csupán elméleti tudást nyújtanak, hanem arra törekszenek, hogy a hallgatók által a munkahelyükön szerzett tapasztalatokat is beépítsék az oktatásba. Margitay professzor kiemelte, hogy a tantárgyak és szemináriumok kifejezetten építenek a hallgatók munkahelyi tapasztalataira, és a tananyag kialakítása lehetőséget biztosít a valós élethez kapcsolódó problémák elemzésére, amelyek által közvetlenül alkalmazható ismeretekhez jutnak. Az oktatók gyakorlati tapasztalattal rendelkező szakemberek, akik elméleti alapokra és a legújabb kutatási eredményekre építve mutatják be a gazdasági, pénzügyi, és menedzsment témákat.

A képzések időbeosztása is a munka melletti tanulást segíti. A dékán hangsúlyozta, hogy az ELTE egyedi, „tömbösített” oktatási rendszert alkalmaz. Ez azt jelenti, hogy a hallgatók egy képzési napon két tárgyat tanulnak, egyik tárgyat délelőtt, a másikat délután, és ezek a tárgyak egy félév során két-három hónapos időszakban futnak, majd lezárulnak. Ezáltal a hallgatók mindig csak néhány tárgyra koncentrálnak, ami megkönnyíti számukra a munkával való egyensúly fenntartását. 

Margitay beszélt az ELTE Gazdaságtudományi Kar modern infrastruktúrájáról és informatikai rendszereiről is, amelyeket kifejezetten a mesterszakos hallgatók igényeihez igazítottak. Az oktatás során a Panopto videórendszert használják, amely minden előadást rögzít, és ezeket a felvételeket később vissza lehet nézni. A rendszer kereshető formában tárolja a felvételeket, így a hallgatók gyorsan megtalálhatják a számukra releváns részeket. Ezen felül az egyetemi platformon további tananyagok, jegyzetek és szakirodalmi források is elérhetők, amelyek kiegészítik az órán elhangzottakat.

A dékán az előadás során mindvégig hangsúlyozta a képzés gyakorlati irányultságát, amely az ELTE Gazdaságtudományi Kar mesterszakos programjainak egyik alappillére. A képzés célja, hogy a hallgatók ne csupán elméleti tudást, hanem konkrét vezetői és üzleti készségeket is elsajátítsanak. Az itt tanított tantárgyak között szerepel a problémamegoldás, a döntéshozatali készségek fejlesztése, valamint az üzleti kommunikáció. A szakdolgozatot és a projektfeladatokat nem hagyományos módon kezelik, hanem úgy, hogy azok egy-egy valós, munkahelyi projektet modellezzenek. Így a hallgatók a képzés során megszerzett ismereteket közvetlenül alkalmazhatják saját munkahelyi feladatkörükben, vagy akár új területeken.

Margitay Tihamér kitért az ELTE nyelvtanulási lehetőségeire is, amelyeket szintén a hallgatók igényeihez igazítottak. Az egyetem idén elindította azt az ösztöndíjprogramot, amely nyolc idegen nyelv tanulását támogatja, az angol, német, francia, olasz, spanyol, kínai, japán és koreai nyelveket. A dékán hangsúlyozta, hogy több nyelv ismerete különösen fontos a globális munkaerőpiacon. Az ösztöndíjprogram jelentősen csökkenti a nyelvtanulás költségeit, amely különösen vonzó azok számára, akik multinacionális környezetben képzelik el a jövőjüket.

A nemzetközi tanulmányi programokról szólva a dékán kiemelte az Erasmus, valamint egyéb többoldalú és bilaterális megállapodásokon alapuló lehetőségeket, amelyek keretében a hallgatók külföldön szerezhetnek tapasztalatokat Európa bármely országában, vagy számos tengerentúli egyetemen, Japántól az Egyesült Államokig. A dékán szerint ezek a programok hozzájárulnak ahhoz, hogy a hallgatók nemcsak szakmai tudással, hanem kulturális tapasztalatokkal és nyelvtudással is gazdagodjanak, ami rendkívül értékes a globális üzleti világban.

Ezt követően még több mint egy órán át lehetőség nyílott kérdések feltételére is – ezek közül a legérdekesebbeket itt gyűjtöttük csokorba.

A jelentkezés lehetősége november 15-én éjfélig még nyitva áll: a feltételekről itt lehet tájékozódni. Érdemes elolvasni a Süveges Péterrel, a GTK Tanulmányi Hivatalának vezetőjével készült interjút is, amely fontos technikai részletekre hívja fel a jelentkezők figyelmét – a felvételi eljárással együtt járó esetleges formai hibák elkerülése érdekében.

További információk 

Fotók: Végh Bence