Karrierlehetőségek az üzleti életben – ELTE-diplomával
Minden vállalatnak az a célja, hogy gazdasági tevékenysége révén üzleti eredményeket érjen el, azaz profitot termeljen. Ennek érdekében, hatékonyan állít elő termékeket, vagy nyújt szolgáltatásokat, amelyeket a piac elvárásai szerint értékesít. A munka megszervezése kulcsfontosságú ebben: biztosítja, hogy minden részleg és kapcsolódó üzleti folyamat összehangoltan működjön. A menedzsment, a vállalatvezetés szerepe, hogy irányítsa, koordinálja és optimalizálja a vállalat sokrétű erőforrásait, beleértve a pénzügyi, a humán, a tárgyi, infrastrukturális, valamint az információs erőforrásokat annak érdekében, hogy a kitűzött célokat és eredményt elérjék.
Az üzlet és a nagyvállalatok nemzetközi világában a cégek vezetési struktúrája általában három szintre oszlik: felsővezetés, középvezetés és alsó szintű vezetés. Ezek a szintek hierarchikusan épülnek egymásra, de mindegyiküknek megvan a maga sajátos szerepe és feladata.
Nézzük meg először a felsővezetést, ahol a legfontosabb döntések születnek, majd haladjunk lefelé az alsóbb vezetési szintek irányába, hogy átfogó képet kapjunk a vállalat működéséről. Angol és magyar nevükön egyaránt bemutatjuk az egyes munkaköröket. A kis- és középvállalkozások esetében egyszerűbb vezetési megoldásokkal találkozhatunk, az irányítás szempontjából fontos feladatok és hatáskörök azonban ezek esetében is jól elkülönülnek.
A vállalati felsővezetők, a „C” szint – melyik szerepben tudod elképzelni magad?
A felsővezetés hozza meg tehát a vállalat legfontosabb stratégiai döntéseit. Ebben a körben találhatók azok a vezetők, akik meghatározzák, hogy merre haladjon a cég, milyen irányvonalat kövessen, és hogyan érje el a kitűzött célokat. Az egyik legfontosabb pozíció itt a vezérigazgató, a Chief Executive Officer (CEO), magyarul vezérigazgató vagy ügyvezető igazgató, aki a vállalat legfelsőbb vezetője. A CEO feladata, hogy a vállalat teljes működését irányítsa, meghatározza a hosszú távú stratégiai célokat, és gondoskodjon azok megvalósításáról. Ő hozza meg a leghangsúlyosabb döntéseket, és koordinálja a vezetői csapat munkáját, hogy a vállalat minden részlege összehangoltan működjön. Végső soron a CEO felelős a vállalat pénzügyi eredményeiért, hírnevéért és piaci pozíciójáért, így a sikereiért vagy kudarcáért is.
Az operatív igazgató, a Chief Operating Officer (COO), a vállalat egyik legjelentősebb felsővezetői pozícióját tölti be, és kiemelkedő szerepe van abban, hogy a vállalat napi működése zökkenőmentesen és hatékonyan menjen végbe. A COO az a vezető, aki közvetlenül felelős azért, hogy a vállalat stratégiája a gyakorlatban is megvalósuljon, azaz a napi operatív tevékenységek összhangban legyenek a vállalat hosszú távú céljaival. Az operatív igazgató felelős a vállalat különböző részlegeinek működéséért, beleértve a termelés (gyártás) optimalizálását, a minőségbiztosítást, az erőforrások hatékony felhasználását, az ügyfélszolgálatot, a beszerzést, a raktározást és az értékesítést.
Egy másik kulcsszereplő a pénzügyi igazgató, a Chief Financial Officer (CFO). A CFO felelős a vállalati pénzügyi stratégiáért, a költségvetésért és a pénzügyi tervek megvalósításáért. Ő gondoskodik arról, hogy a cég pénzügyei rendben legyenek, és hogy a bevételek és kiadások összhangban álljanak a pénzügyi célokkal. A CFO munkája elengedhetetlen ahhoz, hogy a vállalat pénzügyileg stabil és nyereséges maradjon.
A marketing területén a szakmai vezető a marketingigazgató, vagyis a Chief Marketing Officer (CMO). A CMO felelős a vállalat marketingstratégiájának kidolgozásáért, amely magában foglalja a termékek és szolgáltatások piacra vitelét, a márkaépítést és a marketingkampányokat. A CMO feladata biztosítani, hogy a vállalat termékei eljussanak a megfelelő célcsoporthoz, és hogy a cég márkája erősödjön a piacon.
A humánerőforrás (HR) területen a legmagasabb pozíció a humánerőforrás igazgató, angolul Chief Human Resources Officer (CHRO). A CHRO felelős a vállalat munkavállalóinak irányításáért, a toborzási folyamatokért, a képzésekért és a munkavállalói elégedettségért. A CHRO feladata, hogy biztosítsa, hogy a vállalatnak megfelelően képzett és motivált munkavállalói legyenek, akik hozzájárulnak a cég sikeréhez. Az ő munkája elengedhetetlen ahhoz, hogy a vállalat egy vonzó munkahely legyen, ahol az emberek szívesen dolgoznak, és ahol megfelelően jutalmazzák a munkavállalók teljesítményét.
A Chief Compliance Officer (CCO) feladata a vállalat jogi, szabályozási és etikai megfelelésének biztosítása. Ő gondoskodik arról, hogy a cég minden tevékenysége összhangban legyen a vonatkozó jogszabályokkal, iparági előírásokkal és belső irányelvekkel. A CCO felelős a kockázatkezelési stratégiák kidolgozásáért, belső auditok vezetéséért, valamint a compliance programok kialakításáért és végrehajtásáért. Az alsóbb szintű vezetésben a compliance menedzserek, jogitanácsadók és belső ellenőrök segítik a CCO munkáját.
Fontos megemlíteni a jogi igazgatót, angolul Chief Legal Officer (CLO). A CLO felelős a vállalat jogi ügyeiért, így biztosítva, hogy a cég minden tevékenysége megfeleljen a jogszabályi előírásoknak. Ő irányítja a vállalat jogi csapatát, és tanácsot ad a vezetésnek a jogi kérdésekben, így segítve a vállalatot a jogi kockázatok minimalizálásában.
Ha inkább a technológia világa érdekel, akkor a technológiai igazgató, angolul Chief Technology Officer (CTO) pozíció lehet vonzó számodra. A CTO felügyeli a vállalat technológiai fejlesztéseit, az informatikai rendszerek működését és az innovációt. Ő az, aki gondoskodik arról, hogy a vállalat technológiai háttere naprakész legyen, és hogy a legújabb technológiák hozzájáruljanak a cég sikeréhez. A Chief Transformation Officer (CTO) feladata a vállalat átalakulási folyamatait irányítani, beleértve a digitális átállást, új technológiák bevezetését és üzleti modell váltásokat, hogy a cég versenyképes maradjon. A Chief Artificial Intelligence Officer (CAIO) az MI stratégiáért felel, felügyeli az MI-alapú fejlesztéseket és alkalmazásokat, hogy növelje a vállalat hatékonyságát és innovációs képességét.
Az informatikai igazgató, angolul Chief Information Officer (CIO), szintén kulcsszerepet tölt be a vállalatvezetésben. A CIO felelős az informatikai rendszerek működéséért, a digitális átalakulásért és az IT-biztonságért. Ő gondoskodik arról, hogy a vállalat informatikai infrastruktúrája megbízható és hatékony legyen, és hogy a legújabb technológiai fejlesztések hozzájáruljanak a cég versenyképességéhez.
A general management (általános menedzsment) kifejezés egy vállalaton belül azokat a vezetői pozíciókat foglalja magában, amelyek széles körű felelősséggel bírnak a vállalat egészének vagy nagyobb egységeinek működéséért. Ezek a pozíciók nem korlátozódnak egyetlen szakterületre, hanem átfogó rálátást és irányítást igényelnek több üzleti funkció felett. Az általános menedzsmentben dolgozó vezetőknek érteniük kell a különböző szakterületek működését, és képesnek kell lenniük arra, hogy stratégiai döntéseket hozzanak, amelyek az egész vállalatot érintik. Itt találhatjuk azokat a vezetőket, akik a vállalat különböző részlegeinek, például a beszerzés, az ellátási lánc, a termelés vagy az ügyfélszolgálat irányításáért, az egyes működési területek koordinálásáért felelősek.
Ahhoz, hogy valaki a felsővezetésbe kerüljön, komoly szakmai tapasztalatra és alapos felkészültségre lesz szüksége. A legtöbb ilyen pozícióhoz gazdasági, üzleti vagy jogi területen szerzett felsőfokú végzettség, valamint több évtizedes szakmai, iparági tapasztalat szükséges. Ahhoz, hogy valaki az igen közeli jövőben felsővezetővé váljon elengedhetetlen a folyamatos tanulás, például egy MBA megszerzése, amely széles körű üzleti tudást és vezetői készségeket biztosít. Emellett az MI-technológiák ismerete kulcsfontosságú, mivel a mesterséges intelligenciára való átállás stratégiai előnyt jelent. 2030-ig a felsővezetők egyik legfontosabb feladata az lesz, hogy integrálják a mesterséges intelligencia alkalmazásait a vállalat működésébe – kiválasztásuknál az erre való felkészültség döntő szerepet fog játszani.
Alsóbb vezetési szintek – közelebb a vállalat napi működésének irányításához
A középvezetés szintje a felsővezetés és az alsóvezetés közötti kapocs, ahol a felsővezetés által meghatározott stratégiákat a gyakorlatba ültetik át. A középvezetők irányítják az egyes üzleti egységeket vagy részlegeket, és biztosítják, hogy a cég célkitűzései megvalósuljanak. Például egy pénzügyi menedzser felelős a vállalat pénzügyi folyamataiért, beleértve a könyvelést, a pénzügyi tervezést és a költségvetés kezelését. Ő biztosítja, hogy a vállalat pénzügyi adatai pontosak és naprakészek legyenek, és hogy a pénzügyi célok teljesüljenek. A marketing területén a középvezetők, például a marketingmenedzserek felelősök a marketingkampányok tervezéséért és végrehajtásáért. Ők irányítják a marketing csapatot, és biztosítják, hogy a vállalat termékei vagy szolgáltatásai elérjék a megfelelő célcsoportot. Az operatív menedzserek pedig a vállalat napi működésének irányításáért felelnek, ügyelve arra, hogy minden részleg hatékonyan működjön, és hogy a termelési és szolgáltatási folyamatok zavartalanul menjenek végbe.
Az alsóbb szintű vezetés szintjén találhatók azok a vezetők, akik közvetlenül irányítják a munkavállalókat, és biztosítják, hogy a napi feladatok zökkenőmentesen el legyenek végezve. Például egy könyvelési csoportvezető felelős azért, hogy a könyvelési folyamatok pontosak és időben elvégzettek legyenek, míg egy értékesítési csoportvezető az értékesítési munkatársakat irányítja, és biztosítja, hogy az értékesítési célokat időben és a megadott költségvetésen belül elérjék. Az alsóbb szintű vezetők munkája rendkívül fontos, hiszen ők biztosítják a napi szintű operatív működést, és közvetlen kapcsolatban állnak a munkavállalókkal, így első kézből ismerik a vállalat mindennapi kihívásait és sikereit.
Karriertervezés: kezdd az ELTE-vel!
De hogyan juthatsz el ezekhez a pozíciókhoz? Először is, fontos, hogy olyan egyetemet válassz, ahol a legjobb alapokat szerezheted meg az üzleti gazdaságtani tanulmányokhoz. Az ELTE Gazdaságtudományi Kar (GTK) kiváló lehetőséget kínál arra, hogy erős elméleti és gyakorlati tudásbázist építs fel, és útnak indítsd szakmai karrieredet. Itt nemcsak a gazdasági alapokkal ismerkedhetsz meg, hanem különböző területekre, például a pénzügyekre, a menedzsmentre, a marketingre, vagy éppen a HR-re specializálódhatsz. Az egyetemi évek alatt lehetőséged lesz az angol üzleti szaknyelvet magas szinten megtanulni, részt venni különböző szakmai gyakorlatokon, amelyek segítenek abban, hogy a megszerzett elméleti tudást éles helyzetekben is alkalmazd. Az Erasmus+ program keretében külföldön is eltölthetsz egy félévet, itthon pedig már a célország nyelvét is előzetesen megtanulhatod. Mindvégig támogatunk karriered megtervezésében, a munkába állásra való felkészülésben, de szakmai partnereink segítségével az első elhelyezkedésben is.
A gazdasági tanulmányok elvégzése után ugyanis rengeteg karrierlehetőség vár rád. A gazdálkodási és menedzsment szak biztos belépő minden vezetői szerepkörhöz, jól kiszámítható felemelkedési lehetőségekkel. Ha például a pénzügyek érdekelnek, pénzügyi elemzőként kezdhetsz, majd később pénzügyi menedzserré, végül akár pénzügyi igazgatóvá is válhatsz. Ha inkább a marketing világa vonz, akkor először marketing asszisztensként szerezhetsz tapasztalatot, majd előreléphetsz marketingmenedzserként, és ha kitartóan dolgozol, végül akár marketingigazgató is lehetsz. Az értékesítés területén is hasonló karrierutat járhatsz be: először értékesítési munkatársként dolgozhatsz, majd értékesítési menedzserré, végül pedig értékesítési igazgatóvá léphetsz elő. Ha a nemzetközi gazdaságban képzeled el a jövődet, idővel regionális vezetővé válhatsz, a tapasztalatod és kompetenciáid függvényében projektigazgató, üzletfejlesztési vezető, marketingigazgató, pénzügyi igazgató (CFO), logisztikai vezető, globális HR-vezető lehetsz – olyan pozíciók ezek, amelyek stratégiai döntéshozatali lehetőségeket és globális felelősséget biztosítanak.
Természetesen nemcsak a pozíciók számítanak, hanem az is, hogy milyen jövedelmet érhetsz el. A gazdasági pályákon a fizetések nagyon változóak, de általánosságban elmondható, hogy már a középvezetői szinten is jól lehet keresni, a felsővezetői pozíciókban pedig kimagasló fizetések várnak rád. Például egy marketingmenedzser jövedelme Magyarországon évente 8-15 millió forint között lehet, míg egy marketingigazgató fizetése 30-80 millió forint között mozog. A pénzügyi igazgatók fizetése hasonló nagyságrendben van, de külföldön még magasabb jövedelmekre is számíthatsz.
Az is fontos, hogy a karrierépítés során ne csak a pénzt tartsd szem előtt, hanem azt is, hogy egyensúlyt találj a munka és a magánélet között. A gazdasági pályán is megvan a lehetőség arra, hogy olyan munkát találj, amely mellett elég időd marad a családra, barátokra és a hobbijaidra is. Az ELTE GTK-n olyan oktatók fognak tanítani, akik maguk is tapasztalt szakemberek, és akik nemcsak a szakmai tudásodat, hanem az életed más területeit is segítenek kiegyensúlyozni.