Beiratkozás

Beiratkozás

Beiratkozás
For the English version for students admitted through the Hungarian state admission system (FELVI), please scroll down.

A 2024/2025. tanév I. félévben jogviszonyt létesítők beiratkozása

Aki a beiratkozáson nem vesz részt, későbbi félévekben sem kezdheti meg tanulmányait!

A hallgatói jogviszony a felvételről vagy az átvételről szóló határozat alapján, a beiratkozással jön létre. A beiratkozás tehát a hallgatói jogviszony létesítésének kötelező aktusa, mely két egymásra épülő részből,

A) a kizárólag webes felületen elérhető tanulmányi rendszerben (Neptun) végrehajtandó elektronikus részből és 

B) a személyes jelenlétet igénylő ügyintézési részből áll.

A) Személyes beiratkozást megelőzően elvégzendő feladatok a Neptunban

I. Jelszógenerálás, adategyeztetés (kötelező)

A tanulmányi rendszer (Neptun) használatához szüksége van a Neptun kódjára és – amennyiben még nem használta az ELTE Neptun rendszert – egy ahhoz generált jelszóra, hogy a rendszerbe belépve a szükséges feladatokat elvégezhesse. A felvételi értesítéssel egy időben megkapta a Neptun felhasználói nevét vagyis a Neptun kódját. Ha korábban még nem használta az ELTE Neptunt, akkor az ehhez tartozó jelszót a Q-tér honlapon generálhatja le, az Új jelszó szolgáltatás használatával.

A központi felvételi nyilvántartásból (JEDI) egyes adatait átveszi a Neptun, de az adatátadás nem teljes körű. Amint arra a kiküldött tájékoztató levélben is felhívtuk a figyelmét, mindenképpen szükség lesz a személyes adatainak megadására. Ezt a személyes beiratkozáskor leadandó beiratkozási lapon (ld. lentebb: beiratkozási csomag) tudja megtenni.

A hiányzó adatok pótlására, elévült adatok javítására legkésőbb a beiratkozást megelőző 10 munkanappal korábban indítson adategyeztetés típusú ügyet a Q-térben, hogy a Neptunból kinyomtatott beiratkozási lap már a helyes adatokat tartalmazza.

II. Elektronikus bejelentkezés és regisztráció (kötelező)

Az elektronikus bejelentkezést és regisztrációt Ön a Neptun kódja és jelszava ismeretében tudja megtenni a Neptun rendszerben a megfelelő képzés kiválasztását követően az alábbi lépések szerint:

  1. A Neptunba belépve a bal felső sarokban a Képzés menüpontra kattintva válassza ki a megfelelő képzést.
  2. Az Ügyintézés/Beiratkozás, Bejelentkezés menüpontban kattintson a Lehetőségek/Beiratkozás linkre (a sorvégi + jelre, azaz a Lehetőségek ikonra).
  3. A felugró ablakban nyilatkoznia kell arról, hogy Aktív (megkezdi tanulmányait, tantárgyakat kíván hallgatni, teljesíteni) vagy Passzív (tanulmányait a félévben nem kezdi meg, nem vesz fel, nem kíván tantárgyakat teljesíteni) státuszt szeretne bejelenteni az adott félévre. Az Önnek megfelelő alternatíva kiválasztása után a Nyilatkozom gombot kell megnyomnia.
  4. A félévre tett bejelentés része a személyes adatainak egyeztetése is. Az adatok ellenőrzését és szükség szerinti javítását követően a Kérvény leadása gomb megnyomásával tudja véglegesíteni a félévre tett bejelentését. Ez akkor is kötelező, ha passzív státuszt jelent be a tanulmányi félévére.

Ezt a bejelentési eljárást minden félév elején el kell majd végeznie a Neptunban: minden félév elején nyilatkozni kell (bejelentést kell tenni) arról, hogy folytatja-e a tanulmányait az adott félévben (aktív félévre bejelentkezés), vagy a következő félévben szünetelteti a tanulmányait (passzív félév).

III. Beiratkozási csomag nyomtatása a Neptunból (kötelező)

Az ún. beiratkozási csomag (Beiratkozási lap, adatkezelési nyilatkozat és Alumni nyilatkozat) nyomtatása a félévre tett bejelentés elvégzése után válik lehetővé:

  • Az Információ/Általános nyomtatványok menüpontban kattintson a Beiratkozási lapnál található, sorvégi + jelre, azaz a Lehetőségek ikonra és válassza a Nyomtatás opciót.
Beiratkozási csomagot az adategyeztetést követően, a hiányzó adatok pótlása, esetlegesen a hibásak javítása után, egyoldalas módon nyomtassa ki (ld. fentebb: adategyeztetés)! 
A beiratkozási dokumentumokat a képzés során csak egyszer kell kinyomtatni, s a személyes beiratkozásra elhozni!

B) Személyes beiratkozás - 2024. augusztus 21-28.

I. (a) Időpontfoglalás (kötelező):

A beirakozásra 2024. augusztus 8. 9:00 – 2024. augusztus 18. 23:59 között idősávot kell foglalnia, melyhez látogasson el az inform.gtk.elte.hu oldalra, majd kattintson az „IIG Belépés” gombra. A fentiekben ismertetett IIG azonosítóival történő belépést követően válassza ki az oldal tetején a „Beiratkozás időpontfoglalás” menüpontot, majd foglalja le az ön számára alkalmas időpontot. A lefoglalt idősáv kezdete előtt 5 perccel korábban érkezzen a beiratkozásra. A lefogalt idősávon kívül érkezők beiratkoztatására nincs mód. A beiratkozáson kizárólag abban az esetben tudjuk fogadni, ha a megküldött tájékoztató anyagokat, különösen dékán úr tájékoztató videóját megtekintette.

II. Megjelenés a személyes beiratkozáson (kötelező)

A személyes beiratkozásra az ELTE GTK Q épületében (H-1088 Budapest, Rákóczi út 7. Q-épület; bejárat a Trefort-kert felől) kerül sor. Kövesse az épületben kihelyezett irányítótáblákat.

A személyes beiratkozásra szíveskedjék magával hozni a következőket:
  • a Neptunból egy példányban nyomtatott beiratkozási csomagot (beiratkozási lap [hallgatói és intézményi példány], adatkezelési tájékoztató és Alumni nyilatkozat) Minden oldal külön lapra kerüljön kinyomtatásra;
  • személyi igazolványát (külföldi állampolgár az útlevelét, tartózkodási engedélyét);
  • lakcím kártyáját;
  • az adókártyáját;
  • társadalombiztosítási azonosító jelet tartalmazó hatósági igazolványát (TAJ-kártyáját);
  • a felvételi eljárás során a felvétel feltételeként benyújtott okiratokat EREDETI és MÁSOLATI példányokban:
    • Alapképzésre történő beiratkozás esetén:
      • érettségi bizonyítványát és annak minden oldaláról (tanúsítványról is) készült másolatát;
      • nyelvvizsga-bizonyítványát és annak minden oldaláról készült másolatát;
    • Mesterképzésre történő beiratkozás esetén:
      • felsőfokú végzettségét igazoló oklevelét és annak minden oldaláról készült másolatát;
      • nyelvvizsga-bizonyítványát és annak minden oldaláról készült másolatát.
FIGYELEM! Ha ezen fenti dokumentumok bármelyike hiányzik, akkor a beiratkozása eredménytelen. Kérjük, segítse munkánkat azzal, hogy figyelmesen ellenőrzi a felsorolt dokumentumainak teljességét.

Mivel a beiratkozás hiányában érvényét veszti a felvételi határozat, azaz a tanulmányok később sem kezdhetők meg, fontos, hogy a beiratkozáson – akár meghatalmazott útján is – mindenképpen részt vegyen. Ha bármilyen okból nem tud eljönni személyesen a beiratkozásra, bárkit meghatalmazhat ennek elvégzésével, de a szükséges dokumentumokat, valamint a Meghatalmazási űrlapot meghatalmazottjának is hiánytalanul el kell hoznia. Meghatalmazott útján történő beiratkozás esetén a személyi okmányokról a meghatalmazó aláírásával hitelesített fénymásolatot, a fent ismertetett többi dokumentum eredeti példányát szükséges bemutatni.

A beiratkozással kapcsolatban az inform.gtk.elte.hu felülteten IIG azonosítóval történő belépést követően (IIG azonosító igényléséről itt talál tájékoztatást) a KAPCSOLATFELVÉTEL menüpont alatt biztosítunk lehetőséget. Minden, egyéb módon, egyéb címre eljuttatott üzenet figyelmen kívül hagyásra kerül.


Enrolment for students admitted to elte gtk through the hungarian state admission system (felvi) in the autumn semester of the 2024/2025 academic year

IMPORTANT INFORMATION:
  1. If you fail to enrol, you will NOT be able to start your studies in later semesters, either.  
  2. The procedures and requirements described below apply to students admitted through the Hungarian state admission systems. Different rules and procedures may apply to international students admitted through the admissions exams organised by GTK’s International Office, about which they are informed directly by email. 

Student status is established, based on the admission or transfer decision, through enrolment. As a result, enrolment is a mandatory act of establishing student status. It consists of the following two consecutive parts, 

A)    online steps to be taken in the electronic Neptun Education System, and
B)    an administrative part requiring personal attendance (in-person enrolment).

A) TASKS TO BE COMPLETED IN NEPTUN BEFORE IN-PERSON ENROLMENT 

I. NEPTUN PASSWORD GENERATION, DATA CHECK (MANDATORY)

To use the Neptun Education System and to complete the required tasks in it, you will need a Neptun code and, if you have not used ELTE’s system before, a password. Together with the admission decision you received your Neptun user name, i.e. your Neptun code. If you have not used ELTE’s Neptun system before, go to Q-tér > FAQ, Neptun password (https://qter.elte.hu/Statikus.aspx/GyIK-Jelszo) and generate your password following the steps described there. (Information in Hungarian is available here: Új jelszó.)

Neptun downloads and transfers some of your details from the central admissions register (JEDI), however, not all. As you have already been informed, you will still need to submit some of your remaining personal details by completing the enrolment form (beiratkozási lap), which is part of your enrolment pack (beiratkozási csomag).

To submit your missing or outdated details,  start a case in Q-tér (Online administration > Collation of personal data)  - or in Hungarian - minimum ten work days before enrolment to ensure that the enrolment form printed from the Neptun system already contains the correct data. 

II. ELECTRONIC LOG-IN AND REGISTRATION (MANDATORY)

To log in to the Neptun system and to register, you will need your Neptun code and password. Follow the steps below.

  1. After logging in to Neptun, choose your programme under Training (in Hungarian: Képzés) in the top left corner. Click on your programme’s name.
  2. Under Administration > Enrollment/Registration. In your first semester, you will see your programme and only the current academic year there. In further semesters, all previous semesters will be shown. Choose the current semester and click on the + sign at the end of the row, which reads Options and then on Register.
  3. In the pop-up window (Statement of term status), you must state whether you wish to be in active or in passive status in the given semester of the current academic year.  Active status means that you wish to start your studies and you want to study and complete certain subjects, while passive status means that you are not going to start your studies and you do not want to study/complete subjects in the given semester). After choosing your preferred answer, click on the button called Save and Submit request (Nyilatkozom in Hungarian).
  4. As part of your semester activation/registration procedure, you must also check your personal details in the system. After double checking and, if necessary, modifying/supplementing your data, you can finalise your semester registration by clicking on the Submit request button (in Hungarian: Kérvény leadása). This step is mandatory even if you choose to register for a passive semester.

This registration has to be repeated in Neptun at the start of every semester during your studies, i.e. at the beginning of each semester, you must state if you wish to continue your studies (be in active status) or if you wish to defer your studies (be in passive status) in the given semester.

III. PRINTING THE ENROLMENT PACK FROM NEPTUN (MANDATORY)

You will be able to print your “Enrolment pack”, consisting of the “Enrolment sheet”, the “Privacy statement” (also called “Data protection declaration”), and the “Alumni declaration” after registering for the semester.

In Neptun, go to Information > General Forms find Enrolment sheet (in Hungarian: Információ/Általános nyomtatványok > Beiratkozási lap), click on the + sign (Options) at the end of the row called Lehetőségek in Hungarian) and choose Print (Nyomtatás).

Print the above documents single-sided (one page per sheet) AFTER double-checking and, if necessary, completing and/or correcting your details (see above under Data check). 

These enrolment documents only need to be printed ONCE during your programme. Bring the hard copies along to your physical (in-person) enrolment session. 

B) IN-PERSON ENROLMENT: 21-28 AUGUST 2024

I. (A) MAKING AN APPOINTMENT (MANDATORY):

Students must make an appointment for the in-person enrolment between 8 August (9:00 CEST) and 18 August (23:59) 2024. Go to the platform inform.gtk.elte.hu (change language if necessary) and click on LOG IN. Using your IIG identifier (explained earlier), log in to the system and choose Enrolment time slot booking (in Hungarian: Beiratkozás időpontfoglalás). Choose the time slot that suits you best. Do not forget to click on Save booking. Arrive for your enrolment slot five (5) minutes earlier. Students are not allowed to enrol outside their chosen slot. You will only be allowed to enrol if you have carefully studied the information sent to you earlier and, in particular, watched the Dean’s welcome presentation.

II. IN-PERSON ENROLMENT (MANDATORY)

In-person enrolment takes place in ELTE GTK’s Building Q (H-1088 Budapest, Rákóczi út 7, Trefort campus, entry via Trefort kert). Follow the signs in and around the building. (Please note that entry to Building Q via the historic main entrance at Rákóczi út 7 is restricted.) 

Please bring along the following to the in-person enrolment session:
  • one hard (print) copy of your enrolment pack consisting of the “Enrolment sheet” (institution’s copy and your personal copy), 2.   the “Privacy statement” (also called “Data protection declaration”), and 3. the “Alumni declaration”. Print every page on a new sheet of paper (single-sided printing, please).
  • your personal photo ID (international students: your passport and your residence permit)
  • your address card
  • your tax card
  • your TAJ card (official document with your Social Insurance Identification number)
  • ORIGINALS AND HARD COPIES of all official documents, which served as the requirement for higher education application and which you submitted on the FELVI application platform:
    • for the bachelor’s programmes:
      • your secondary/high school leaving exam transcript (“érettségi bizonyítvány”, including also the extra page called “tanúsítvány”, meaning “certificate”) and a copy of every page of this document
      • your language exam certificate and a copy of every page.
    • for the master’s programmes:
      • your higher education diploma (degree) and a copy of every page
      • your language exam certificate and a copy of every page.
IMPORTANT INFORMATION: if any of the above documents is missing, you will not be able to enrol. You are kindly requested to assist the coordinators by carefully checking in advance that your enrolment pack is complete.   

Failing to enrol invalidates your admission decision, i.e. you will not be able to start your studies at a later date, either. Therefore, it is of immense importance that you participate in the enrolment procedure – even if by proxy. If, for any reason, you cannot attend the enrolment session in person, you can authorise anyone you like. Your authorised person must present all the above-mentioned documents (your “Enrolment pack”), as well as the “Authorisation” form (Meghatalmazási űrlap). He/she must also present a photocopy of the above-mentioned IDs, certified by the signature of the authoriser, and the originals of all the other documents described above.  

If you have any queries concerning the enrolment procedure, you can contact us via inform.gtk.elte.hu. IIG identification is required to log in. To request your IIG identifier, read the information in English at IT support (elte.hu) (or in Hungarian, at https://www.elte.hu/infoszolg). Change the language, if necessary and go to „KAPCSOLATFELVÉTEL” (CONTACT). Choose your topic and submit your question. All messages sent to any addresses outside the Inform interface will be ignored.