Mit kínál az ELTE GTK marketing mesterszakos diplomája?

2024.01.11.
Mit kínál az ELTE GTK marketing mesterszakos diplomája?
A marketing mesterszak sokak számára azt jelenti, hogy utána beülhetnek egy vállalathoz irodai munkára – a gyakorlatban azonban ennél sokkal többről van szó, a szakma ugyanis bővelkedik digitális nomádokban, szabadúszó vállalkozókban, startupperekben és menedzserekben is. Az ELTE GTK marketing mesterszakán végzett hallgató alapvetően három fő útvonalon indulhat el.

Az egyik lehetőség, hogy jelentkezik egy hazai vagy nemzetközi nagyvállalat marketingosztályára. Itt nehezen elkerülhető a ranglétra megmászása – egy jó marketinges diplomával azonban gyakran előfordul, hogy a végzett hallgatók, pár fokot átugorva, nem a létra legaljáról kezdenek. Ez a legstabilabb és többnyire a legmagasabb béreket adó irányvonal, ahol nyitottak a lehetőségek a nettó 700.000–900.000 forint (az enloyd.hu innen elérhető 2023-as bérfelmérése alapján) körüli bérezésre és felsővezetői pozíciókra is. Marketing igazgatóként a fizetesek.hu naprakész adatai szerint akár 1,8 millió forint jövedelem is elképzelhető lehet.

Aki viszont a kreatívabb feladatokat kedveli, valószínűleg jobban érzi majd magát egy reklámügynökségnél. Ezek a kisebb-nagyobb cégek arra szakosodtak, hogy más vállalatok marketingtevékenységét megtervezzék és megvalósítsák, sok esetben az ötleteléstől egészen a tényleges kivitelezésig. Sok ügynökség ezen belül is szakosodik, egyesek közösségi médiára, mások keresőmarketingre, esetleg webfejlesztésre, de akadnak szélesebb portfólióval rendelkező nagyvállalatok és offline marketinggel foglalkozó ügynökségek is. Az ilyen cégekre – főleg a kisebbekre – egy nagyon dinamikus csapat, rugalmas munkaidő, gyakori home office és rengeteg kreatív feladat jellemző a szövegírástól a grafikai tervezésen át a weboldalkészítésig – amely feladatokra lehet szakosodni is, vagy átfedésekben dolgozni. Az ilyen pozíciókat sokan szabadúszó vállalkozóként töltik be, akár több ügynökséggel is együtt dolgozva. A fizetesek.hu szerint egy jelentősebb munkaerőpiaci tapasztalattal rendelkező, vagy vezetői feladatokat ellátó account manager 700.000–874.000 forintra, egy digital marketing manager 820.000–926.000 forintra, egy social media specialist 700.000–785.000 forintra számíthat – valamennyi pozíció adatai között itt lehet böngészni.

A harmadik lehetőség egy saját vállalkozás indítása. Ez lehet marketinggel foglalkozó iroda – szakosodva egyes közösségi médiumokra, keresőmarketingre, szövegírásra vagy weboldalkészítésre –, de lehet bármi más szakterület, vagy akár startup cég is. Ez esetben hatalmas előny lehet, ha a vállalkozó (akár későbbi cégvezető) átlátja és érti a marketingfolyamatokat, adott esetben le is tud bonyolítani egy kampányt, így kezdetben, főleg ha startupról van szó, jelentős költségeket kerülhet el. Ez a lehetőség nyújtja a legnagyobb szabadságot, és kiválóan alkalmas a digitális nomád életmódra, hiszen így bárhonnan, bármikor lehet dolgozni. Az életmód másik előnye, hogy a vállalkozó a bérezését is maga szabja meg, ő tárgyal az árakról, és annyi munkát vállal el, ami neki az adott helyzetben megoldható.

Az ELTE GTK marketing mesterszakának sajátossága, hogy valós üzleti helyzetekre készíti föl a hallgatókat. A tantárgyakat olyan oktatók tanítják, akik piaci tapasztalattal is rendelkeznek, ezáltal hitelesen be tudják mutatni, hogy milyen a marketingszakma egyes részterületein dolgozni. Ezzel biztosítjuk, hogy az itt végzett hallgatók ne csak a munkakörök elméletét ismerjék, hanem képesek legyenek egy valós vállalkozás vezetőjeként, munkavállalójaként problémákat megoldani. A tantárgyak ráadásul nemcsak a marketing, hanem a stratégiaalkotás, tárgyalástechnika, menedzsment és üzleti jog gyakorlatára is kiterjednek, így egy saját vállalkozás elindítása sem jelenthet gondot a végzett hallgatók számára. A szakdolgozat pedig segíti a szakmai kompetenciák elsajátítását, hiszen szimulációs jellegéből fakadóan a hallgatók egy valós esetben, üzleti problémában mélyednek el és találnak rá megoldást, amelyet önállóan prezentálnak és védenek meg.