Mit kínál az ELTE GTK marketing mesterszakos diplomája?
Az egyik lehetőség, hogy jelentkezik egy hazai vagy nemzetközi nagyvállalat marketingosztályára. Itt nehezen elkerülhető a ranglétra megmászása – egy jó marketinges diplomával azonban gyakran előfordul, hogy a végzett hallgatók, pár fokot átugorva, nem a létra legaljáról kezdenek. Ez a legstabilabb és többnyire a legmagasabb béreket adó irányvonal, ahol nyitottak a lehetőségek a nettó 700.000–900.000 forint (az enloyd.hu innen elérhető 2023-as bérfelmérése alapján) körüli bérezésre és felsővezetői pozíciókra is. Marketing igazgatóként a fizetesek.hu naprakész adatai szerint akár 1,8 millió forint jövedelem is elképzelhető lehet.
Aki viszont a kreatívabb feladatokat kedveli, valószínűleg jobban érzi majd magát egy reklámügynökségnél. Ezek a kisebb-nagyobb cégek arra szakosodtak, hogy más vállalatok marketingtevékenységét megtervezzék és megvalósítsák, sok esetben az ötleteléstől egészen a tényleges kivitelezésig. Sok ügynökség ezen belül is szakosodik, egyesek közösségi médiára, mások keresőmarketingre, esetleg webfejlesztésre, de akadnak szélesebb portfólióval rendelkező nagyvállalatok és offline marketinggel foglalkozó ügynökségek is. Az ilyen cégekre – főleg a kisebbekre – egy nagyon dinamikus csapat, rugalmas munkaidő, gyakori home office és rengeteg kreatív feladat jellemző a szövegírástól a grafikai tervezésen át a weboldalkészítésig – amely feladatokra lehet szakosodni is, vagy átfedésekben dolgozni. Az ilyen pozíciókat sokan szabadúszó vállalkozóként töltik be, akár több ügynökséggel is együtt dolgozva. A fizetesek.hu szerint egy jelentősebb munkaerőpiaci tapasztalattal rendelkező, vagy vezetői feladatokat ellátó account manager 700.000–874.000 forintra, egy digital marketing manager 820.000–926.000 forintra, egy social media specialist 700.000–785.000 forintra számíthat – valamennyi pozíció adatai között itt lehet böngészni.
A harmadik lehetőség egy saját vállalkozás indítása. Ez lehet marketinggel foglalkozó iroda – szakosodva egyes közösségi médiumokra, keresőmarketingre, szövegírásra vagy weboldalkészítésre –, de lehet bármi más szakterület, vagy akár startup cég is. Ez esetben hatalmas előny lehet, ha a vállalkozó (akár későbbi cégvezető) átlátja és érti a marketingfolyamatokat, adott esetben le is tud bonyolítani egy kampányt, így kezdetben, főleg ha startupról van szó, jelentős költségeket kerülhet el. Ez a lehetőség nyújtja a legnagyobb szabadságot, és kiválóan alkalmas a digitális nomád életmódra, hiszen így bárhonnan, bármikor lehet dolgozni. Az életmód másik előnye, hogy a vállalkozó a bérezését is maga szabja meg, ő tárgyal az árakról, és annyi munkát vállal el, ami neki az adott helyzetben megoldható.
Az ELTE GTK marketing mesterszakának sajátossága, hogy valós üzleti helyzetekre készíti föl a hallgatókat. A tantárgyakat olyan oktatók tanítják, akik piaci tapasztalattal is rendelkeznek, ezáltal hitelesen be tudják mutatni, hogy milyen a marketingszakma egyes részterületein dolgozni. Ezzel biztosítjuk, hogy az itt végzett hallgatók ne csak a munkakörök elméletét ismerjék, hanem képesek legyenek egy valós vállalkozás vezetőjeként, munkavállalójaként problémákat megoldani. A tantárgyak ráadásul nemcsak a marketing, hanem a stratégiaalkotás, tárgyalástechnika, menedzsment és üzleti jog gyakorlatára is kiterjednek, így egy saját vállalkozás elindítása sem jelenthet gondot a végzett hallgatók számára. A szakdolgozat pedig segíti a szakmai kompetenciák elsajátítását, hiszen szimulációs jellegéből fakadóan a hallgatók egy valós esetben, üzleti problémában mélyednek el és találnak rá megoldást, amelyet önállóan prezentálnak és védenek meg.