Mesterséges intelligencia a Trinity College-ban

2025.08.07.
Mesterséges intelligencia a Trinity College-ban
Kolléganőnk, dr. Bence-Kiss Krisztina ismét Erasmus+ ösztöndíjjal járt külföldön: a Dorset College-on, Dublinban képezte magát a mesterséges intelligencia felsőoktatási alkalmazása kapcsán. Az ötnapos tréningen nemcsak oktatók, hanem adminisztratív személyzet, kutatók, könyvtárosok, kommunikációs kollégák és felsőoktatási rendezvényszervezők is részt vettek, ezáltal egy nagyon színes, változatos csoport gyűlt össze.

Az ötnapos program során a résztvevők általános betekintést nyerhettek a mesterséges intelligencia fejlődésébe, és megismerkedhettek olyan AI-eszközökkel, amelyeket számos területen használhatnak a mindennapjaik hatékonyabbá tételére.

„Olyan alkalmazásokat próbáltunk ki, amelyek képesek hosszabb szövegekből, akár több száz oldalas dokumentumokból rövid jegyzeteket készíteni, kérdésekre válaszolni, és podcastot létrehozni. Generáltunk képeket különböző szempontok alapján, sőt, a képekből létrehoztunk beszélő képeket is, ahol az általunk képformában létrehozott személy mondta el egy választott hangon a felvitt szöveget. Emellett kísérleteztünk képszerkesztéssel, és sokat tanultunk prezentációkészítésről is” – mesélte kollégánk visszatéréskor.

A Marketing és Érveléselmélet Tanszék adjunktusa azt is elmondta, hogy célja a képzésen tanultakat beépíteni az oktatási gyakorlatába, hogy a hallgatók is megismerkedhessenek azokkal az eszközökkel, amelyek már most is az online és közösségi média marketing szerves részét képezik.

„Amellett, hogy rengeteget tanultam a hét során, volt lehetőség kikapcsolódásra is. A Dorset College szervezett egy idegenvezetői városnézést Dublinban, a szerdai napon Glendaloughi Wicklow nemzeti parkba látogattunk el, ami egy gyönyörű terület egy órányira Dublintól, búcsúestként pedig egy templomban kialakított, ízig-vérig ír pubban vacsoráztunk, és néztünk ír táncbemutatót. A szabadidős programok amellett, hogy betekintést engedtek az ír kultúrába – mindezt ráadásul gyönyörű, szokatlanul napos időben –, lehetőséget nyújtottak a résztvevő kollégák megismerésére és a nemzetközi kapcsolatok építésére is” – foglalta össze kollégánk az élményeit.

„A hét egy másik hatalmas pozitívuma volt – folytatta a tanárnő –, hogy egy kolléganő, akit még a párizsi AI workshopon ismertem meg, és a Trinity College oktatója, meghívott a VR workshopjukra, ahol megnézhettem, és meg is tapasztalhattam, hogy ismertetik meg oktatóikat a virtuális valósággal és a VR szemüveggel. Örömteli csalódás volt, hogy nemcsak a fiatalabb kollégák, hanem idősebbek, sőt egy professor emeritus is részt vett a programban, és a kétszer 15 perces tesztelést követően mind nagyon konstruktívan álltak a dologhoz. Az első 15 perc játékosabb volt, ahol csak az volt a cél, hogy megszokjuk a szemüveg használatát, a második fázisban viszont már egy valós vállalati helyzetben egy virtuális kollégával kellett egy nehéz beszélgetést lefolytatni. A tesztet követően a kollégák természetesen megfogalmazták a fenntartásaikat a technológia alkalmazásával kapcsolatosan, de mindenki mondott új ötleteket is, hogy az átélt élményt, hogy lehetne az oktatásban, például a menedzsment tárgyak esetében és a vezetőképzésben hatékonyan alkalmazni” – zárja beszámolóját izgatottan kolléganőnk. 

Fotók: dr. Bence-Kiss Krisztina