Hogyan vezessünk bankot?

A kétnapos kurzuson Dr. Pollák Zoltán oktató segítségével ismerkedhettek meg hallgatóink a FinSim City szimulációs játékprogrammal. Ennek során csapatokba rendeződve egy, az online térben létrehozott bank vezetőségét szimulálva kellett stratégiai döntéseket meghozniuk, amelyek meghatározták a virtuális pénzintézet teljesítményét. Első lépésben a csapatok bankjuk működési stratégiáját határozták meg. A játék öt negyedévet ölelt fel, amelyek elején a csapatoknak dönteniük kellett többek között arról, hogy hogyan árazzák hiteleiket, illetve betéteiket, mekkora összeget helyeznek ki a bankközi hitelpiacon, mennyit költenek hitelminősítő rendszerek fejlesztésére, marketingre vagy munkabérre. A döntés előtt mindig sor került az elméleti, szakmai háttér ismertetésére. Ezekben az elméleti blokkokban a csapatok megtudták, hogy milyen problémákkal fognak szembesülni, és iránymutatást kaptak azok lehetséges megoldására. A hallgatók megismerték, hogy milyen összefüggések állnak a banki teljesítményt meghatározó mutatók és szempontok között.
Ezután átlagosan másfél óra állt a résztvevők rendelkezésére, hogy átültessék a már kijelölt stratégiájukba az új tudást. A döntések után az egyes negyedéveket értékelés zárta, amelyek a kurzus legérdekesebb és legizgalmasabb részei voltak, hiszen a csapatok itt láthatták és érthették meg döntéseik következményeit: hogyan alakult bankjuk és versenytársaik – vagyis a többi csapat bankjának – jövedelmezősége, tőkehelyzete, likviditása és piaci megítélése. Ilyenkor azonnal elindult a találgatás, hogy mit csináltak a „riválisok” jobban vagy rosszabbul és a gondolkodás, hogy mi legyen a következő lépés, amivel meg lehetne előzni a többi csapatot.
A szimulációs játék során a hallgatók megtapasztalhatták, hogy nincs tökéletes bank, senki sem lehet mindenben a legjobb. A kurzusnak köszönhetően a tanult fogalmak, bankszakmai kifejezések érthetőbbé, „valóságossá” váltak. Hallgatóink megértették, hogy a bank egy nagyon komplex rendszer, amelyben sok-sok terület, kockázatkezelés, treasury, üzletfejlesztés, marketing – hogy csak néhányat említsünk – együttműködése határozza meg a teljesítményt.
A kurzus során előkerültek az egyetemi tanulmányok során tanult ismeretek is. Felsejlettek a számvitelből, statisztikából, vállalati pénzügyekből vagy menedzsmentből tanult mutatók és összefüggések, így a GTK-n tanult tárgyak is más, jobb megvilágításba kerültek. A csoportmunka a kommunikációs készségeket is fejlesztette. Emellett a szimulációs feladat nagy hangsúlyt helyezett a csapatépítésre, konszenzuskeresésre, konfliktuskezelésre, amelyeknek a hétköznapok során, a munkahelyi környezetben is nagy hasznát vehetik hallgatóink.
A résztvevők elmondása szerint összességében hasznos és gyakorlatias tudásra tettek szert, sokat fejlődtek szakmailag, valamint a kommunikációs és prezentációs készségek terén is. Jó szívvel ajánlják a kurzust mindenkinek, aki pénzügyi területen tanul, vagy ott szeretne elhelyezkedni, vagy csak szélesíteni szeretné tudását!
A Bankárképző vezérigazgatójával, Öcsi Bélával a 2024-es tréning során beszélgettünk, a vele készült interjú itt olvasható.