„Nem kell kész tudással kezdeni”

2024.05.31.
„Nem kell kész tudással kezdeni”
Karunk új szabadon választható tárgyat indított Üzleti esettanulmányok és szimulációk névvel, amelynek alkalmait különböző szakmai cégek képviselői tartják. A program első állomásaként a Finsim bankszimulációt hozta el hallgatóink számára a Bankárképző. Öcsi Béla vezérigazgatót kérdeztük a játék sajátosságairól.

– Hallgatóink éppen egy emelettel lejjebb kezdenek ismerkedni a Finsim bankszimulációval. Milyen játékról is van szó pontosan?

A Bankárképző egy harmincöt éves oktató és tanácsadó cég, amely közel 30 éve foglalkozik oktatási szimulációs programokkal. Amivel az ELTE GTK-s hallgatók játszanak, az a legújabb, saját fejlesztésű verziója egy olyan koncepciónak, amely szerint a játékosok egy fiktív bank vezetői helyére kerülnek, és valós példákra alapozott helyzetekben döntenek. A döntéseik eredményeit azonnal látják, tehát rögtön visszajelzés is kapnak a munkájukról, továbbá oktató kollégám, dr. Pollák Zoltán is segíti a hallgatókat a játék során. 

– A napirendben két döntési sáv szerepel. Ez mit jelent?

A már említett döntési helyzetekben nemcsak egy kérdésről, hanem összetett dolgokról kell határozniuk: sokféle kamat, termék és fizetés szerepel a listán, mindezek mérlegelésére pedig időt kell szánni, főleg úgy, hogy a hallgatók különböző szakmai háttérből jönnek. A két döntési sávot úgy kell tekinteni, mintha a bank időszámítása szerint két negyedév telt volna el, tehát a mai napon egy féléves periódust visz végig a csoport.

– A hallgatók 3-4 fős csapatokban játszanak, ezen belül pedig mindenki felvesz egy-egy szerepet. Milyen „állások” vannak a játékban? 

A csapat gyakorlatilag a bank igazgatósági tanácsát testesíti meg, de konkrétan nem adjuk meg a szerepeket. Várhatóan lesz egy vezérigazgató, de rajta kívül a csoport dönti el, hogy akarnak-e kockázatkezelésért felelős vezetőt vagy pénzügyi biztost. Fontos tudni, hogy a csapatok, vagyis az általuk vezetett bankok egymás versenytársai.

– Milyen kvalifikációval kerültek be a hallgatók a kurzusra? Milyen szempontoknak kellett megfelelniük?

Mivel ez egy pénzügyi szimuláció, annyit javasoltunk, hogy valamennyi pénzügyi előismerete legyen a hallgatóknak, de igazából alkalmazkodtunk hozzájuk. A program nemcsak olyanoknak szól, akik kizárólag pénzügyesként szeretnének elhelyezkedni, hanem azoknak is, akik inkább szemléletformáló céllal vesznek részt a játékban. 

– Milyen készségekkel lesz gazdagabb az, aki végijátszik egy Finsim szimulációt?

Számos soft skill és szakmai kimeneti előnyei is vannak a Finsimnek. Ha az előbbit nézem, akkor ott van a csapatmunka, hiszen rövid idő alatt együtt kell döntéseket hozni, sok információt hatékonyan feldolgozni, és konszenzusra jutni a társakkal. A végén pedig prezentáció is lesz majd, tehát az előadói készségek is fejlődnek. A szakmai oldalt tekintve pedig rálátást kapnak a játékosok arra, hogyan függenek össze a különböző területek, milyen hatással lesz egy döntés az egyikre vagy másikra.

– A Bankárképző banki tanácsadóként is működik. Milyen területek tartoznak itt Önökhöz?

Főleg a banki kockázatkezelés, modellek, számítások, hitelkockázat, hitelezés, működési kockázatokkal foglalkozunk. Több magyar és külföldi banknak is dolgozunk, részben egyébként ezt a tudást is beépítettük a szimulációba, tehát megvan a szinergia az oktatás és a tanácsadás között. És mivel mi fejlesztjük a játékot, folyamatosan bele tudjuk venni azokat az újításokat, amelyekkel a munkánk során is találkozunk.

– Végezetül, Ön szakemberként mit tanácsolna az ELTE GTK-s hallgatóknak a jövőtervezésükre vonatkozóan? Mire fókuszáljanak, mire fordítsanak figyelmet, és hogyan tervezzék meg a diploma utáni életüket? 

Nagyon fontos, hogy hosszú távon gondolkodva azáltal tudunk egyensúlyban lenni a magánéletben és a munkában, ha azt csináljuk, amit igazán szeretünk. Ezért mindenképpen előnyös, ha egyetem alatt sok mindent kipróbálnak a fiatalok, tájékozódnak a lehetőségekről, például felvesznek egy specializációt vagy TDK-munkát írnak, végül pedig egy terület felé orientálódnak, és mélyen beleássák magukat. Ez az az időszak, ahol még szabadabban lehet próbálgatni, hogy kinek mi tetszik, ezért is jó, hogy vannak ilyen választható tárgyak, mint az Üzleti esettanulmányok és szimulációk kurzus. Meglátásom szerint a cégek a nyitott és jó képességű végzősöket keresik, akik a gyorsan változó világban megtalálják az érdeklődésüket, amiről szívesen tanul majd egész életén keresztül. Nem kell kész tudással kezdeni a karriert, sokkal fontosabb a folyamatos tanulás iránti nyitottság.

Fotók: Bernáth Gergely