Fontos döntések bankvezetőként

Gyurisa Gréta | 2024.05.31.
Fontos döntések bankvezetőként
Az ELTE GTK és a Nemzetközi Bankárképző együttműködésének köszönhetően a 3. évfolyamos alapszakos hallgatóinknak lehetőségük volt részt venni egy kétnapos kurzuson 2024. április 5-én és 6-án, ahol Dr. Pollák Zoltán oktató segítségével megismerkedhettek a FinSim szimulációs programmal. Ennek során egy, a játékban létrehozott pénzintézet vezetőjének bőrébe kellett bújniuk, és olyan intézkedéseket tenniük, amelyek növelik a bank teljesítményét.

Karunk egyre több módot biztosít a minél gyakorlatiasabb képzésre, hogy minél jobban tehessük próbára élesben a megszerzett tudásunkat. Erre ismét nagyszerű alkalom volt a Bankárképző tréningje az Üzleti szimulációk és esettanulmányok kurzus keretében, hiszen kiváló betekintést engedett a bankszektor működésébe, beleértve a stratégiai tervezést, az üzletfejlesztést, a kockázatkezelést, a treasuryt, a marketinget, illetve az értékesítési csatornákat. Hallgatóink a tárgyfelvétel során tudtak jelentkezni az előadásra, amelynek előzetes tárgykövetelményei is voltak. A két nap során csoportokat alkotva egy-egy ,,virtuális bank” vezetőségeként kooperáltak, igyekezve fokozni a termelékenységet, a biztonságot, az intézetet ellenőrzők elégedettségét. Először a szimulációval ismerkedtek, megtanulták, hogyan lehet beállítani bizonyos paramétereket, mire érdemes figyelni. Mindenhol választottak egy stratégiát, ami mentén a későbbiekben alakították az intézetük működését a játékban. A program nagy hangsúlyt fektetett a csapatépítésre, a kommunikáció kialakítására, a közös konszenzuskeresésre, ahogy annak a valóságban is igen nagy szerepe van. 

„Mivel négyes csapatban dolgoztunk, és különböző nézeteink voltak, egy probléma több oldalról is megvilágításra került, élveztem ahogy mindenki érvelt az általa jónak látott döntés mellett” – mondta Lili, az egyik résztvevő.

A kurzus alaposan átgondoltan épült fel: először az oktató egy perspektívát vagy szegmenst mutatott be, felhívva a figyelmet az odafigyelendő szempontokra, ellátta a diákokat kiegészítő információkkal, és felelevenítették a szükséges szakmai hátteret. Ezután a csapatok hosszabb időt, akár 1-2 órát is kaptak, hogy érvényre juttassák a hallottakat a saját stratégiájuk függvényében a számítógépes programban. Pollák tanár úr ezalatt folyamatosan körbejárt segíteni, amikor éppen elakadtak, vagy nem tudták, miként lehetne a céljukat hatékonyan megvalósítani. „A program az ismereteken (knowledge) túl az elemzés (analysis), valamint gyakorlati alkalmazás (application) szinteken vezeti végig a hallgatókat, ezáltal támogatva a mélyebb megértést, és segíti a munka világába történő zökkenőmentes átlépést banki területen” – fogalmazza meg dr. Pollák Zoltán a kurzus menetét, majd folytatja: „Mi a Bankárképzőben azt az irányt képviseljük, hogy való életből vett érdekes példákon, szimulációkon keresztül könnyebb felkelteni a Z generáció érdeklődését, ezáltal a tanulásuk valódi élménnyé válhat. Ennek a korosztálynak kifejezetten fontos a képi megjelenítés, így a játék modern grafikája ezt az igényt hivatott kielégíteni, képes megragadni a fiatalok figyelmét. Ami számomra is meglepő volt, hogy szinte egyáltalán nem láttam senki kezében a telefonját a két nap alatt, mindenki figyelmét lekötötte a szimulációs program.”

Egy másik résztvevő, Szabolcs így nyilatkozott az előadás során: „Nagyon tetszett az előadás hangulata és felépítése. A lényegre törő elméleti anyagrészek után egyből megpróbálhattuk beépíteni a frissen szerzett tudást a stratégiánkba. Mégiscsak jobb egy játék formájában kapni visszajelzést, mint félévvégi jegyként!”

dr. Pollák Zoltán, a Bankárképző oktatója

Minden csoportmunkával töltött fázis végén kiértékelésre került a hallgatók a munkája. Az oktató bemutatta a szimuláció eredményeit több megközelítésből is, valamint bemutatta, hogy melyik bank hogyan szerepelt az adott szempont alapján, és ebből kifolyólag mire kell jobban ügyelniük, milyen a tanulságokat vonhatnak le. Tippeket adott ugyancsak az esetleges változtatásokhoz, stratégia javításokhoz, majd áttértek a program következő részére, amelyet megismerve új lehetőségek nyíltak a résztvevők előtt, hogy módosítsák az eredményeiket. Szó esett többek között a likviditás kezeléséről, a hitel-, működési és piaci kockázattal szembeni védekezésről, a pénzintézetek scoring rendszeréről, a hitelminősítőkről, illetve egyéb szabályozásokról.

„Mi alapvetően biztonsági, megfontolt stratégiát alkalmaztunk. A legfontosabb az volt a számunkra, hogy a bankunk végig stabilan fizetőképes maradjon, és a lakossági ügyfelek körében népszerűek tudjunk lenni. Összességében sikerült ezt végig fenntartani a játék során. A hibáinkból tudtunk tanulni, ezt is sikerként tudom elkönyvelni. A szimulációban nem volt igazi nyertes vagy vesztes, mivel valaki a részvény árfolyamban lett első, mi pedig a pénzügyi stabilitásban” – összegezte Csongor a második nap végén.

Dr. Pollák Zoltán pedig így foglalta össze a hallgatókon keresztül tapasztalt élményeit: „Az első pozitív meglepetés a fiatalok alapos ismereteivel, érdeklődésével kapcsolatban ért. Egy felkészült, tudásra szomjas, csillogó szemű hallgatói csapattal dolgozhattam a két napos szimuláció során. Úgy sikerült velük egy jó szintre eljutni, hogy egyáltalán nem volt előismeretük a bankműködésről. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy egy igen stabil vállalati pénzügyes és számviteles tudásra építhettem, így elegendő volt a banki működés különbségeire koncentrálnom.”

A kurzus lezárásaként minden csapatnak prezentáció formájába kellett beszámolni az eredményeikről, összesítve a tanultakat. Mindenki más szempontból volt kiemelkedő, így a sikerélmény senkinél sem maradt el. A hallgatók igen pozitív visszajelzéseket adtak a programról, rendhagyó és nagyon hasznos tapasztalattal lettek gazdagabbak. Ahogy Dr. Pollák Zoltán szintén utalt rá, hasonló előadáson a későbbiekben is lesz lehetősége részt venni a GTK hallgatóinak, így aki érdeklődik a bankszektor és a terület iránt, annak jó szívvel tudom ajánlani a részvételt!

Fotók: Bernáth Gergely