Együtt a HÖK tagjai 9. – a tanulmányi alelnök

2024.11.19.
Együtt a HÖK tagjai 9. – a tanulmányi alelnök
Ő az, akinek tisztában kell lennie az összes évfolyam tanulmányi ügyeivel, éppen ezért postaládája minden félév elején csakúgy füstöl. Hogyan tartja mindezt kézben Oldoványi Adél? Kiderül a beszélgetésből.

Hogy kerültél kapcsolatba a HÖK munkájával, és mióta vagy a tagja?

2023 tavaszán, a második félévemben jelentkeztem a HÖK-be. Így visszanézve az elmúlt másfél évet, meg szoktam mosolyogni magamat, hogy végül hogyan sült el az egész, hiszen szinte puszta véletlenségből találtam rá a lehetőségre. A szokásos HÖK Infóest az esemény előtti este jött szembe velem, és gondoltam, elnézek rá, hiszen a gimnáziumban is szerettem részt venni a közösségépítésben. Előtte nem is igazán hallottam a HÖK-ről, de amint beültem az előadásra, már tudtam, hogy biztosan le fogom adni a jelentkezésemet. A hangulat és az akkori HÖK-ösök kiállása és motiváltsága ébresztett rá, hogy ez mennyire szuper lehetőség arra, hogy jó érdekeket képviselve, közös cél kitűzésével egy összetartó csapathoz tartozhassak. Leginkább a Tanulmányi Bizottság bemutatkozása fogott meg. Rengeteg ötletet láttam benne, amivel segíthetnénk a hallgatók tanulmányaiban, és fejleszthetnénk szakmai tudásukat.

A tanulmányi alelnökség a legtöbb megkeresést kezelő terület, hiszen az egyetemi évek során talán nincs is olyan hallgató, akinek ne lettek volna kérdései a tanulmányi ügyekkel kapcsolatban. Hogyan birkózol meg a tisztséged ilyen oldalával?

Őszintén, amikor átvettem a tisztséget a 2023/24-es tanév második szemeszterének kurzusfelvételi időszakában, eléggé megijedtem. Síelni voltam, amikor egyszer csak felrobbant a levelező fiókom, és akkor tudatosult bennem, hogy ez most tényleg elkezdődik, most már valóban én felelek ezekért az ügyekért. Természetesen, azóta megbirkóztam, illetve hozzászoktam a sok-sok levelezéshez, de a félévek elején, a tárgyfelvételnél, illetve a félévek végén, a vizsgaidőszakban két nagy segítségem szokott lenni: a hallgatói szakos képviselők és a Kommunikációs Bizottság. Az előbbiek a gólyák rengeteg kérdését dolgozzák fel, ők mind a négy alapszakot lefedik, így csak a bonyolultabb vagy nem egyértelmű problémákkal foglalkozom. Az utóbbi pedig szorgosan gyártja a Tanulmányi Bizottság által készített anyagokból a kisokosakat a közösségimédia-felületeinkre, ahol további információkat érnek el a hallgatók.

A terveid között szerepelt a demonstrátori program további gondozása. Mi ez a lehetőség és kinek szól?

Immár a harmadik alkalommal adhatták le a félév elején igényeiket az oktatók, hogy hány olyan hallgatóra lenne szükségük, akik segítenek nekik a kutatási, oktatási tevékenységükben. Ők a demonstrátorok. Ezt ezután egy lista formájában közzétesszük, amelyre jelentkezhetnek a hallgatók. A beérkezett anyagokat az oktatók rangsorolják és kiválasztják a számukra legmegfelelőbb hallgatókat, akik csatlakozhatnak a kar oktatást támogatási és kutatási tevékenységéhez, ezáltal segítve az utánpótlásképzést, a szakmai és kutatói fejlődést – mind egyéni, mind egyetemi szinten. A feladatkörök közé tartozik például az oktatási segédanyagok fejlesztésének véleményezése, kutatásban való részvétel, szakirodalom gyűjtése, aminek a végkimenetele akár közös publikáció is lehet. Az idei félévben első alkalommal nemzetközi hallgatókat is bevontunk a pályázatba. Összesen 16 fő csatlakozott, ez a GTK-n az eddigi legnagyobb létszám.

Milyen tanácsot adnál a jelenlegi elsőéves, valamint az érettségi és felvételi előtt álló diákoknak tanulmányaikra vonatkozóan, mind tanulmányi alelnökként, mind ELTE GTK-s hallgatóként?

Tanulmányi alelnökként a felvételi előtt álló diákoknak mindenképpen üzenném, hogy első helyen jelöljék az ELTE GTK-t! Ne féljenek az érettségitől, se az egyetemtől, hiszen sokaknak sikerült már előttük is, nem létezik lehetetlen feladat. A gólyáknak azt tanácsolnám, hogy merjenek kérdezni, és ha problémájuk akad, forduljanak hozzánk bizalommal. 

Hallgatóként pedig ezek a gondolatok fogalmazódtak meg bennem: Az első félévet mindenki máshogy éli meg, valakiket már a gólyatábor összekovácsol, valakik azonban kevésbé találják még a helyüket. Ne féljenek, ismerkedjenek bátran, hiszen az órákra járás és a tanulás is nagyobb élmény, ha együtt fejlődhetnek (vagy néha kicsit szenvedhetnek)! Jelentkezzenek a HÖK-be vagy akár Öntevékeny Körökbe, ahol olyan barátságokra tehetnek szert, ami kiteljesíti az egyetemi életérzést.

Interjúsorozatunkban minden szereplő feltehet egy kérdést a sorban utána következő munkatársától. Tőled Muzsai Fanni főszerkesztő ezt kérdezi: Mi volt a legnagyobb kihívás, amellyel szembesültél tanulmányi alelnökként? Kérlek, válaszolj, és fogalmazz meg Te is egy kérdést Tőrös Róbert Zénó tudományos referens részére!

Ez egy nagyon nehéz kérdés, de talán az, hogy a tőlem felsőbb évesek tanulmányi problémáival is 100%-ig tisztában kell lenni. Amit itt kiemelnék, hogy a mesteres hallgatók más rendszerben működnek, más szabályok vonatkoznak rájuk, amit még személy szerint én nem tapasztaltam, így nehezebb volt felvenni a fonalat a segítségadásban.

Az én kérdésem Zénótól a következő lenne: Mi a legszebb emléked, amit a HÖK-től kaptál?

Fotó: Horváth Péter