Ahol a jövő üzleti vezetőit képezik – szülői tájékoztató az ELTE GTK-n
Mint azt dr. Margitay Tihamér előadásának bevezetőjében kiemelte, az ELTE GTK diplomája nem csupán egy egyszerű oklevél, hanem egy nemzetközileg elismert, versenyképes végzettség, amely biztosítja a hallgatók hosszú távú karrierlehetőségeit. Az ELTE hagyományaira építve a Gazdaságtudományi Kar szakterületein kiemelkedő színvonalú képzést nyújt, amelyben nemcsak a kar saját oktatói, hanem az egyetem más karainak neves szakemberei is oktatnak. Az interdiszciplináris megközelítés révén a hallgatók széles körű és korszerű tudással gazdagodhatnak.
A dékán hangsúlyozta, hogy a kar tantervei szorosan igazodnak a modern üzleti élet és a globális gazdaság elvárásaihoz. Az elméleti alapok mellett a hallgatók gyakorlati képességeik fejlesztésére is nagy hangsúlyt fektetnek, így képesek lesznek azonnal alkalmazkodni a gyorsan változó piaci környezethez. Az ELTE GTK kiemelt célja, hogy olyan szakembereket képezzen, akik nemcsak alkalmazkodni tudnak, hanem vezető szerepet is képesek vállalni az üzleti életben.
Az előadás folytatásaként a dékán részletesen beszélt az ELTE GTK által kínált ösztöndíjakról és a tanulmányok rugalmasságáról. Az egyetem olyan ösztöndíjrendszert alakított ki, amely lehetőséget nyújt a hallgatóknak, hogy anyagi támogatásban részesüljenek kiemelkedő tanulmányi eredményeik alapján. Az ösztöndíjak nemcsak motivációt nyújtanak, hanem megteremtik a lehetőséget arra is, hogy a hallgatók teljes mértékben a tanulmányaikra koncentrálhassanak.
Az ELTE GTK tanulmányi rendszere lehetővé teszi a szakirányok közötti rugalmas váltást. A hallgatók az első félévek során szabadon dönthetnek arról, hogy az eredetileg választott szak megfelel-e elképzeléseiknek, és ha nem, egyszerűen áttérhetnek egy másik szakirányra. Ez a rugalmasság segít abban, hogy minden hallgató megtalálja azt a területet, ahol igazán kibontakoztathatja képességeit és érdeklődési köreit.
Margitay professzor a nyelvtudás fontosságát is hangsúlyozta. Az ELTE GTK különleges figyelmet fordít arra, hogy hallgatói magas szinten sajátítsák el az angol nyelvet, mivel ez elengedhetetlen a nemzetközi munkaerőpiacon való boldoguláshoz. Az egyetem azonban ennél tovább megy, és ösztönzi a hallgatókat további idegen nyelvek tanulására, hiszen a többnyelvűség napjainkban kulcsfontosságú kompetencia.
Az egyetem képzései során két szakot – külön költség nélkül – teljes egészében lehet angolul teljesíteni, kettőnél pedig a legtöbb tárgy elérhető angol nyelven, így minden hallgató a saját igényeinek és nyelvtudásának megfelelő módon tanulhat. Az ELTE GTK szoros kapcsolatot ápol több mint 120 külföldi egyetemmel európai diákcsereprogramok keretében (Erasmus+, a Charm-EU, Coimbra Group), és további 200+ Európán kívüli egyetemmel egyetemközi megállapodások keretében. A hallgatók számára így lehetőség nyílik arra, hogy egy vagy akár több szemesztert külföldön töltsenek, ezzel is gazdagítva tapasztalataikat.
A dékán kiemelte, hogy az ELTE GTK nem csupán elméleti tudást ad a hallgatóknak, hanem gyakorlati tapasztalatokkal is felruházza őket. A képzés különlegessége az üzleti szimulációs projekt, amely a szakdolgozat alternatívájaként szolgál. A hallgatók valós üzleti problémák megoldásán dolgoznak, üzleti dokumentumokat készítenek, és szimulációs gyakorlatokon keresztül mélyítik el tudásukat. Ezáltal már az egyetemi évek alatt olyan készségekre tesznek szert, mint a tárgyalástechnika, az érvelési képesség és az önálló döntéshozatal, amelyek nélkülözhetetlenek a sikeres karrierhez.
Az ELTE GTK a legmodernebb oktatástechnológia bevezetését és használatát az egyik legfontosabb kérdésnek tekinti. Margitay Tihamér bemutatta, hogy az egyetem milyen digitális tananyagokat és videóalapú tanulási rendszert kínál a hallgatóknak, amelyek lehetővé teszik az önálló, rugalmas tanulást. Az online elérhető tananyagok és a korszerű tanulási módszerek révén a hallgatók saját tempójukban haladhatnak, miközben a legmagasabb színvonalú oktatást kapják.
A hallgatói élet sokszínűsége az ELTE GTK egyik legnagyobb erőssége. A dékán hangsúlyozta, hogy a hallgatók számára gazdag szociális és szakmai programkínálat áll rendelkezésre. A tehetséggondozó programok, szakkollégiumok és sporttevékenységek mellett a diákok részt vehetnek különböző kulturális eseményeken és öntevékeny csoportok munkájában. Az ilyen programok nemcsak szórakoztatóak, hanem hozzájárulnak a hallgatók személyes és szakmai fejlődéséhez is.
A rendezvény során a résztvevők számos kérdést intéztek az előadóhoz, amelyek az egyetemi élet, jelentkezés és a tanulmányok praktikus részleteire vonatkoztak. Az első kérdés a szakváltásról érkezett. Erre, ahogy az előadó elmondta, az első három félévben van lehetőség – költségek nélkül. A szakváltás nem befolyásolja az állami finanszírozású helyet. Az első félév után a váltás semmilyen plusz terhet nem jelent, míg a második félév után előfordulhat, hogy egy további tantárgyat kell teljesíteni. A harmadik félév utáni váltás esetén ez akár két tantárgyra is növekedhet. Mint a dékán hangsúlyozta: „Minél korábban döntenek, annál könnyebb lesz a váltás, és fájdalommentesen eshetnek túl rajta.”
Kérdés érkezett arról is, hogy lehet-e külföldi érettségivel jelentkezni ösztöndíjas képzésre. A válasz – árnyalt – igen volt: „A Magyarországon honosított érettségivel nincs semmi probléma” – emelte ki Margitay, és felhívta a figyelmet arra, hogy a jelentkezés pontos feltételei a felvi.hu oldalon és az Oktatási Hivatalnál érhetők el. Az egyetem nem tud részletes eligazítást adni minden speciális esetre, ezért a jelentkezőket ezekhez a forrásokhoz irányítják.
Az előadó a következő kérdésre válaszolva megerősítette, hogy halasztani lehet az első félév után, de ehhez beiratkozás szükséges, „különben elveszíti a felvételi által szerzett jogot” – mondta, majd hozzátette, hogy a beiratkozás után azonnal passzív státuszba helyezhetik a félévet. Számos ok miatt kerülhet sor a tanulmányok időleges megszakítására: a hallgatók maximum két egymást követő félévet helyezhetnek passzív státuszba, összesen egy tanév időtartamra. Az előadó ugyanakkor kiemelte: „A jogszabályok gyakran változnak, ezért az aktuális szabályokról érdemes a Tanulmányi Hivataltól tájékozódni.” A hivatal munkatársai illetékesek a pontos feltételek és eljárások részletezésében.
A pontszámítás kapcsán elhangzott, hogy az emelt szintű érettségi jelentős pontelőnyt biztosít. Sporteredményért is lehet többletpontot kapni, de leginkább a nyelvvizsga javasolt. Az előadó kiemelte: „Egy középfokú nyelvvizsga szinte alapvető elvárás, és sok hallgatónknak több nyelvből is van vizsgája. A legkiválóbbak között vannak olyanok, akik háromnál is több nyelvvizsgával érkeznek hozzánk.”
Arra a kérdésre, hogy a nemzetközi gazdálkodás szakon kimeneti követelmény-e a nyelvvizsga, a válasz nemleges volt – ugyanakkor azonban a dékán felhívta a figyelmet arra, hogy a nyelvismeret elengedhetetlen. „Minimum egy idegen nyelvet magas szinten kell ismerni, de a második nyelv is erősen ajánlott. Az új felsőoktatási törvény szerint ugyan nincs nyelvvizsga-követelmény, de mi továbbra is ösztönözzük hallgatóinkat, hogy legalább egy felsőfokú nyelvvizsgát szerezzenek.” Ezt szolgálja a kar speciális ösztöndíjas nyelvtanulási programja is.
Kérdés érkezett arról is, hogy utolsó évi szakmai gyakorlat szervezése a hallgató feladata-e? Mint az előadó elmondta, többnyire igen. „A hallgatók jellemzően maguk választanak céget, amelynél gyakorlatot szeretnének végezni. Gyakran ez a cég a jövőbeli karrierjük kulcsfontosságú állomása.” Az intézmény, ha kell, tanácsadással segít, ám a hallgatók a tapasztalatok szerint általában jól tájékozottak ezen a téren.
Az ösztöndíjrendszer, fejtette ki egy újabb kérdésre válaszolva Margitay, több szinten és típusban kínál támogatást a hallgatóknak. A tanulmányi ösztöndíjat a kötelező és választható tárgyak átlaga alapján ítélik oda, de emellett léteznek szakmai, tudományos, közéleti és szociális ösztöndíjak is. „Az Erasmus programhoz és más nemzetközi lehetőségekhez is igényelhetők támogatások” – tette hozzá. Továbbá, különféle külső ösztöndíjak – például az MNB vagy az Egyetemi Kutatói Ösztöndíj Program (EKÖP) által finanszírozottak – érhetők el, amelyeket általában kiváló teljesítmény alapján ítélnek oda.
Az esemény zárásaként dr. Margitay Tihamér köszönetet mondott a résztvevőknek, és hangsúlyozta, hogy az ELTE GTK nyitott minden érdeklődő számára. Felhívta a figyelmet arra, hogy a kar honlapján további részletes információkat találhatnak az egyes szakokról és a képzési lehetőségekről. A cél az, hogy minden leendő hallgató a lehető legmegalapozottabb döntést hozhassa meg az egyetemi tanulmányaival kapcsolatban.
Fotó: Palasics Bence