Üzleti tanácsadás IFUA Horváth-módra

2025.01.31.
Üzleti tanácsadás IFUA Horváth-módra
Mit csinál 20 GTK-s hallgató, ha az Üzleti szimulációk és esettanulmányok kurzus keretében kétnapos tréningen vesz részt? Sokat jegyzetel, figyel, csapatban problémát old meg, végül prezentál, és értékes szakmai tapasztalattal lesz gazdagabb. Három hallgatónkkal beszélgettünk, hogy ők hogyan élték meg az IFUA Horváth tanácsadó műhelyét az ELTE GTK-n.

Miért jelentkeztél a kurzusra? Összefüggött-e ez a karriercéljaiddal?

Arapatsakou Vasiliki: Egyik hallgatótársammal közösen döntöttük el, hogy felvesszük ezt az órát, mivel korábban nem volt még hasonló felépítésű kurzusunk a karon. Csupán a kíváncsiság vezérelt, a szakmával nem voltam tisztában, így gondoltam, hogy ez is egy lehetőség lehet a további ismeretek szerzésére.  

Ország Botond: A jelentkezés alapvetően nem volt karrierorientált, azonban már az első nap után – és azóta is – komolyan elgondolkoztam azon, hogy a tanácsadói munka, sőt, akár az IFUA Horváth mint munkahely egy igazán nekem való választás lenne. A két nap alatt gyűjtött tapasztalataim csak megerősítették bennem a tanácsadói karrierrel kapcsolatos pozitív elképzeléseket, és arra ösztönöznek, hogy ha lehetőségem adódik, máskor is részt vegyek ehhez hasonló kurzusokon.

Vágó Marcell: Az Üzleti szimulációk és esettanulmányok tantárgyat meghirdető e-mailben találkoztam a kurzussal, amelyről az első pillanattól kezdve tudtam, hogy egy igazán különleges lehetőség. Mivel a tanácsadói szakma közel áll a hosszú távú karriercéljaimhoz, számomra egyértelmű volt, hogy a tanácsadóiműhely-kurzust fogom választani a számos remek opció közül.

Mennyire volt ez más, mint egy hagyományos ELTE GTK-s tantárgy, amely előadásokkal és szemináriumokkal fut?

A. V.: Jelenleg második alapszakomat végzem az ELTE-n, és most először találkoztam ilyen „rapid kurzussal”, így kíváncsi voltam, hogy mit is takar. Maga a koncepció, hogy a kétnapos kurzust, sikeres teljesítés esetén 3 kredittel jutalmazzák, nagyon tetszett, hiszen a hagyományos felállás szerint a szorgalmi időszakban 13 hét alatt kapunk ennyi kreditet egy tárgyért. Erre viszont 2x8 órát kellett szánni aktív részvétel mellett, így ez sokban eltért az eddigi megszokott rendtől. Abban is különbözött, hogy csak 20-an voltunk résztvevők, míg a hagyományos előadások létszáma meghaladhatja a 300 hallgatót. 

O. B.: A két konstrukció között mindenképpen hatalmas a különbség, nem csupán az időbeosztásban, hanem a módszertanban is. Egy-egy napnyi elmélet és gyakorlat pont arra volt elég, hogy rálássunk egy üzleti tanácsadó munkájára. A szükséges lexikális anyag meghallgatása után – némi előzetes tudást hozzátéve – ezt szerintem igen hatékonyan át is tudtuk ültetni a gyakorlatba.

V. M.: A leginkább szembetűnő különbség a tantárgy lebonyolításában mutatkozott, hiszen két teljes nap munkaidejének megfelelő időtartamban zajlott le a teljes kurzus. A kis létszámnak köszönhetően sokkal barátságosabb környezet alakult ki az első perctől fogva, ezen felül pedig a hallgatók és az előadók közötti együttműködés és kommunikáció is hatékonyabbnak hatott.

Hogyan kell elképzelni a kétnapos tréninget?

O. B.: Az első napon egy négy komponensből álló „előadáscsomagot” hallgattunk végig, amely során a második napra tervezett esettanulmány megoldásához elengedhetetlen tudásanyaggal ismerkedhettünk meg. Ezt az IFUA Horváth tanácsadói saját, mindennapi tapasztalatai tették igazán érdekessé, minden anyagrésznél hallottunk valami gyakorlati alkalmazást, amit az előadók maguk tapasztaltak. A második napon egy esettanulmányt oldottunk meg négyfős csoportokban felhasználva az első napon hallottakat. A nap végén minden csoport prezentálta a megoldását, amelyet a tanácsadók a helyszínen értékeltek, javaslataikkal kiegészítettek. 

Miben fejlődtél a tréningnek köszönhetően?

A. V.: Úgy gondolom, hogy sokban hozzátett a kurzus a szakmai tudásomhoz, leginkább az üzleti prezentációk területén, hogy melyek azok a dolgok, amelyekre jobban oda kell figyelnem. Valamint fejlesztette a csapatban való együttműködési képességem is.

O. B.:  A kurzus nagyon sokat segített abban, hogy hogyan tudunk többféle tárgyat és ismeretanyagot csapatban – többé-kevésbé – egy kerek egésszé alakítani. Az elmélet és a gyakorlat egyensúlya hatalmas segítség volt a hatékony megértésben. A kurzuson tapasztalt gyakorlati alkalmazás, amely igazán segített megérteni bizonyos anyagrészek, tantárgyak, egymástól elsőre függetlennek tűnő ismeretek kapcsolódását, rendkívül hasznos volt, mivel az egyetemen tanultakat a gyakorlatban majd ilyen formában kell alkalmaznunk. Hatalmas segítség, hogy ennek gyakorlására már munkavállalás előtt lehetőségünk van, nem beszélve arról, hogy egy-egy nehezebb anyagrészt talán egyszerűbben meg is értünk.

V. M.: A kurzus egy remek lehetőséget nyújtott a korábban tanult ismeretek elmélyítésére és gyakorlatba ültetésére, az új perspektívák szinte azonnali alkalmazására. Az elkészült munka prezentálása pedig szintén egy különleges lehetőség volt arra, hogy tanácsadói bőrbe bújjunk egy napra.

Mi volt a legjobb élményed a kurzuson való részvétel során?

A. V.: Legjobb élményem a csapatmunka volt, ahol szaktársaimmal közösen oldottuk meg a kiadott feladatot. Ezáltal mindenki szóhoz jutott, és aktív részese volt a munkának.

O. B.: Számomra mindenképpen a kiscsoportos csapatmunka volt a legnagyobb élmény. Annak ellenére, hogy személyesen nem ismertem senkit a kurzuson, szerintem nagyon hatékonyan együtt tudtunk működni a csapatommal, a közös munka gördülékenyen és jó hangulatban telt.

V. M.: Számomra különleges élményt nyújtott a kurzus családias légköre, intenzív tempója és gyakorlatias megközelítése.

Kinek és miért ajánlanád ezt a kurzust?

A. V.: Azok számára ajánlanám, akik gyakorlati tapasztalatot szeretnének szerezni az üzleti tanácsadás területén, illetve a képzés alatt tanultakat egy kisebb közegben szeretnék előadni, bemutatni.

O. B.: Szerintem ez a kurzus kötelező azoknak, akik üzleti vagy pénzügyi tanácsadói karrieren gondolkoznak. De bárki, aki szeret csapatban dolgozni, problémát megoldani, másokkal együtt gondolkodni, az egyetemi tárgyakon felül valami extrát tanulni, azoknak mindenképpen egy kiváló lehetőség.

V. M.: Ezt a kurzust bátran ajánlanám azon hallgatók számára, akik szeretnének egy gyakorlatorientált intenzív tárgy keretein belül megismerkedni az általuk választott szakmával.

Fotók: Palasics Bence, Végh Bence