Túl a „tanterem nyelvén” – felkészülés az angol nyelvű órákra
Dr. Kelecsényi Nóra rámutatott: „A tantárgyak idegen nyelven tanulásához valójában többre van szükség annál, hogy középfokon vagy akár felsőfokon beszéljük az adott nyelvet, hiszen a cél nemcsak az, hogy a diákok túléljék ezeket a kurzusokat, hanem hogy sikeresek legyenek a tanulmányaikban, és olyan készségeket szerezzenek, amelyek értékesek lesznek a jövőbeli karrierjük során.” Hangsúlyozta, hogy minden szakterületnek megvan a sajátos szókincse és írásbeli kommunikációs szabályai, amelyeket el kell sajátítani a hatékony olvasáshoz, jegyzeteléshez és tanuláshoz, valamint a sikeres vizsgákhoz és szakdolgozatokhoz.
A nyelvi kompetencia mellett kiemelte az aktív órai részvétel fontosságát: „Világosan és pontosan kell kifejezniük véleményüket, kérdéseket kell feltenniük, és a csoportmunkák eredményeit úgy kell bemutatniuk, hogy azok mindenki számára érthetőek legyenek.” Ez megköveteli a „tantermi nyelv” elsajátítását is – az órákon használt speciális szókincset és kifejezéseket.
Az angol nyelv használata azonban nem korlátozódik a tanteremre. „Angol csoportjainkban magyar és nemzetközi diákok együtt tanulnak, így az angolt kell használniuk a kommunikációhoz az órák előtt, alatt és után is, akár tanulmányi, akár közösségi célokra” – mondta dr. Kelecsényi. Sok hallgató angolul kommunikál oktatóival is, különösen nemzetközi csoporttársaik jelenlétében vagy közös e-mailek írásakor.
A tantermen kívüli alkalmazásokról szólva hozzátette: „Számos diák tervezi, hogy külföldi közegben tanul olyan programokkal, mint az Erasmus vagy a Charm-EU, esetleg nemzetközi cégeknél kíván dolgozni, akár külföldön, akár Magyarországon. Ezekben a helyzetekben is angolul kell kommunikálniuk az egyetemi koordinátorokkal, tanárokkal, kollégákkal és feletteseikkel.” Emiatt elengedhetetlen a formális angol nyelvű levelezés, e-mail írás és prezentáció szabályainak ismerete. „Egy jól megírt levélre gyakran gyorsabb és pontosabb választ kap, ezért ezek a kommunikációs készségek gyakran többet érnek a munkaadók számára, mint a szigorúan vett szakmai ismeretek, amelyek még nem feltétlenül várhatóak el kezdőktől” – emelte ki.
A kar támogatja a diákokat ebben a fejlődésben. „A 90 perces óra során nem lehet az a célunk, hogy minden készséget megtanítsunk, hanem hogy felhívjuk a figyelmet ezek fontosságára a sikeres tanulmányok érdekében, és bemutassuk azokat a módszereket, illetve online forrásokat, amelyeket a diákok használhatnak saját maguk folyamatos fejlesztéséhez” – magyarázta dr. Kelecsényi. Reményei szerint „az órák interaktív jellege és a nyelvben történő megmerítkezés segítségével elérhetjük, hogy a hallgatók bátran induljanak neki az angol nyelvű oktatásnak, és tanulmányaik során is kísérletezzenek a bemutatott különböző módszerekkel.”
Végezetül hangsúlyozta a kar elkötelezettségét a diákok jövője iránt: „Elkötelezettek vagyunk abban, hogy biztosítsuk diákjaink számára a megfelelő felkészültséget minden olyan kihívásra, amellyel tanulmányaik és szakmai pályafutásuk során szembesülhetnek.”
Fotók: Weisz Liza, Bernáth Gergely