Túl a „tanterem nyelvén” – felkészülés az angol nyelvű órákra

2024.10.09.
Túl a „tanterem nyelvén” – felkészülés az angol nyelvű órákra
ARE YOU CONSIDERING CHOOSING OUR COURSES IN ENGLISH? MAKE THE SWITCH RIGHT AWAY, CLICK THE FLAG!
A tanévek kezdetén első éves hallgatóink számára mindig lehetőség nyílik egy olyan foglalkozáson való részvételre, amely segíti őket az angol nyelvű kurzusokra való felkészülésben. Az esemény oktatója dr. Kelecsényi Nóra, az ELTE Gazdaságtudományi Kar nemzetköziesítési referense, aki az angol nyelvű képzések egyedi kihívásairól és az ehhez szükséges készségekről osztotta meg gondolatait.

Dr. Kelecsényi Nóra rámutatott: „A tantárgyak idegen nyelven tanulásához valójában többre van szükség annál, hogy középfokon vagy akár felsőfokon beszéljük az adott nyelvet, hiszen a cél nemcsak az, hogy a diákok túléljék ezeket a kurzusokat, hanem hogy sikeresek legyenek a tanulmányaikban, és olyan készségeket szerezzenek, amelyek értékesek lesznek a jövőbeli karrierjük során.” Hangsúlyozta, hogy minden szakterületnek megvan a sajátos szókincse és írásbeli kommunikációs szabályai, amelyeket el kell sajátítani a hatékony olvasáshoz, jegyzeteléshez és tanuláshoz, valamint a sikeres vizsgákhoz és szakdolgozatokhoz.

A nyelvi kompetencia mellett kiemelte az aktív órai részvétel fontosságát: „Világosan és pontosan kell kifejezniük véleményüket, kérdéseket kell feltenniük, és a csoportmunkák eredményeit úgy kell bemutatniuk, hogy azok mindenki számára érthetőek legyenek.” Ez megköveteli a „tantermi nyelv” elsajátítását is – az órákon használt speciális szókincset és kifejezéseket.

Az angol nyelv használata azonban nem korlátozódik a tanteremre. „Angol csoportjainkban magyar és nemzetközi diákok együtt tanulnak, így az angolt kell használniuk a kommunikációhoz az órák előtt, alatt és után is, akár tanulmányi, akár közösségi célokra” – mondta dr. Kelecsényi. Sok hallgató angolul kommunikál oktatóival is, különösen nemzetközi csoporttársaik jelenlétében vagy közös e-mailek írásakor.

A tantermen kívüli alkalmazásokról szólva hozzátette: „Számos diák tervezi, hogy külföldi közegben tanul olyan programokkal, mint az Erasmus vagy a Charm-EU, esetleg nemzetközi cégeknél kíván dolgozni, akár külföldön, akár Magyarországon. Ezekben a helyzetekben is angolul kell kommunikálniuk az egyetemi koordinátorokkal, tanárokkal, kollégákkal és feletteseikkel.” Emiatt elengedhetetlen a formális angol nyelvű levelezés, e-mail írás és prezentáció szabályainak ismerete. „Egy jól megírt levélre gyakran gyorsabb és pontosabb választ kap, ezért ezek a kommunikációs készségek gyakran többet érnek a munkaadók számára, mint a szigorúan vett szakmai ismeretek, amelyek még nem feltétlenül várhatóak el kezdőktől” – emelte ki.

A kar támogatja a diákokat ebben a fejlődésben. „A 90 perces óra során nem lehet az a célunk, hogy minden készséget megtanítsunk, hanem hogy felhívjuk a figyelmet ezek fontosságára a sikeres tanulmányok érdekében, és bemutassuk azokat a módszereket, illetve online forrásokat, amelyeket a diákok használhatnak saját maguk folyamatos fejlesztéséhez” – magyarázta dr. Kelecsényi. Reményei szerint „az órák interaktív jellege és a nyelvben történő megmerítkezés segítségével elérhetjük, hogy a hallgatók bátran induljanak neki az angol nyelvű oktatásnak, és tanulmányaik során is kísérletezzenek a bemutatott különböző módszerekkel.”

Végezetül hangsúlyozta a kar elkötelezettségét a diákok jövője iránt: „Elkötelezettek vagyunk abban, hogy biztosítsuk diákjaink számára a megfelelő felkészültséget minden olyan kihívásra, amellyel tanulmányaik és szakmai pályafutásuk során szembesülhetnek.”

Fotók: Weisz Liza, Bernáth Gergely