Tisztán kell látnunk, mi az, ami saját magunknak jó!
Mire számíthatnak a hallgatók, mit fog nekik nyújtani az ELTE GTI tanulmányi palettája?
Ahogy a nevünk is mutatja, mi egy gazdaságtudományi intézet, egy business school vagyunk, a képzéseink szerkezetét a világ legjelentősebb üzleti iskoláinak, például a Harvard Business School-nak megfelelően alakítottuk ki. Az utóbbi évek hazai, és részben nemzetközi felméréseinek tanulsága, hogy a marketing- és pénzügyi szakemberek, menedzserek tudásából hiányoznak a menedzsment skill-hez tartozó kompetenciáik. A felmérések azt mutatják, hogy a munkaadók kifejezetten hiányolják ezeket a készségeket a náluk újonnan elhelyezkedő, egyébként jól képzett gazdasági szakemberektől. Ebből kiindulva, mi egyértelműen egy olyan business school-t szeretnénk csinálni, ahol a különböző gazdálkodási és szervezési ismeretek mellett tőlünk kikerülő szakemberek kiváló menedzsment készségeket is szerezhetnek. Ez szükséges ugyanis ahhoz, hogy majd a versenypiacon, multinacionális környezetben is sikeresen megállják a helyüket. Olyan témakörök tartoznak ide, mint a projektmenedzsment, érvelési-, tárgyalási-, meggyőzési készségek és technikák, prezentációs technikák, a kiváló szakmai angolnyelvtudás és a probléma megoldási, döntési készségek. Ez utóbbi területen várnak rám elsősorban oktatási feladatok.
2007-ben megjelent Az érvelés mestersége című könyve, melyből már több száz diák ismerkedhetett meg érveléstechnikai eszközökkel, a formális- és informális logika elveivel, a legtipikusabb érvelési hibákkal. Milyen gyakorlati tapasztalatokat szerzett a könyv alkalmazása kapcsán?
Valójában az érvelések vizsgálata arra a kérdésre keres választ, hogy hogyan jutunk azokra az álláspontokra, - az érvelési hibákkal együtt - amelyeket végül igaznak, helyesnek tekintünk, és amelyek alapján azután cselekszünk. Ha ezt a folyamatot alaposan megnézzük, akkor látjuk, mindez azért rendkívül fontos, mert ennek megfelelően csinálunk jó, vagy rossz dolgokat, hozunk helyes, vagy helytelen döntéseket, ennek megfelelően építünk ki hatékony, vagy kevésbé hatékony stratégiákat és így tovább. A folyamat tanulmányozása közben közelebb kerülünk ahhoz is, hogy milyen buktatók vannak, ahol minden jószándék és együttműködési kísérlet ellenére félrecsúszunk, és végül egy kedvezőtlen eredmény születik. Számomra valójában az érvelés a döntéssel és a tárgyalási módszereinkkel együtt a társas megismerés része. Én optimista vagyok, és úgy hiszem, tudunk rajtuk javítani, a tévedéseinket ki tudjuk javítani - jóllehet nem az összeset. Vannak az életnek olyan területei, ahol az ésszerűség nem lényeges, vannak viszont olyanok is, ahol nagyon is fontos. Ilyen például a gazdálkodási terület is, ahol központi szerepe van a racionalitásnak, annak, hogy hogyan alakítjuk ki az álláspontunkat, mit tekintünk jó megoldásnak, hogyan és milyen döntéseket hozunk.
Az előadások ezek szerint ahhoz is hozzásegítik a hallgatókat, hogy a munkaerőpiacon és a magánéletükben biztosabban tudjanak tájékozódni, s hogy sikeresek legyenek?
A cél az, hogy sikeres legyen a szakmában, a munkaerőpiacon, aki nálunk végez. Ez a hallgató oldaláról azt jelenti, hogy a diploma után jól tudja önmagát a munkaerőpiacon helyzetbe hozni, aztán pedig jól el tud helyezkedni. Ezeket a szempontokat mindig együtt kezeljük. A jó állás megtalálása olyan, mint két ember egymásra találása egy jó házasságban. Tudni kell hozzá, hogy én mire vagyok képes és mit szeretnék, és hogy a munkáltató mit szeretne, és mit tud nyújtani. Segítünk a hallgatóknak abban, hogyan készüljenek fel egy állásinterjúra, hogyan válasszanak a lehetőségek közül. Ehhez mindenekelőtt tisztán kell látnunk, mi az, ami saját magunknak jó! Megpróbáljuk megértetni velük, hogy saját magukhoz illő megoldások közül keressék a lehető legjobbat, és ne eleve valóságtól elszakadt célokkal kezdjék el az álláskeresést.