Tanácsadás testközelből

2025.07.23.
Tanácsadás testközelből
2025 márciusában két egymást követő pénteken zajlott le az IFUA Horváth tanácsadói műhelye az ELTE Gazdaságtudományi Kar hallgatói számára. A kurzus célja az volt, hogy a résztvevők első kézből szerezzenek betekintést a tanácsadói szakma gyakorlatába, valós vállalati problémákon keresztül ismerjék meg a tanácsadói gondolkodásmódot, és képet kapjanak a pálya nyújtotta lehetőségekről.

A programra 23 hallgató nyert felvételt – többségük legalább másodéves alapszakos, akik már teljesítették a menedzsment alapjai tárgyat, és kifejezett érdeklődést mutattak a tanácsadói pálya iránt. A kurzus felépítése gyakorlatias és interaktív volt, az oktatás során hangsúlyos szerepet kaptak a valós üzleti szituációkra épülő esettanulmányok, a csapatmunka, valamint a prezentációs és stratégiai készségek fejlesztése.

A tanácsadói műhely tematikája átfogó képet nyújtott a tanácsadás kulcsterületeiről. Az első napon a hallgatók betekintést nyerhettek a szakma létjogosultságába, megismerték a tanácsadói projektek életciklusát, az ügyfélszerzés és bizalomépítés eszközeit, valamint a prezentációs technikák és a hatásos kommunikáció alapjait. Emellett szó esett a stratégiaalkotás módszertanáról, illetve a változásmenedzsment főbb kihívásairól is.

A második nap központi eleme egy valós üzleti problémára épülő esettanulmány feldolgozása volt. A hallgatók négyfős csoportokban dolgoztak, saját megoldási javaslatot készítettek az adott üzleti kihívásra, majd a nap végén prezentálták azt a szakértői zsűri előtt. A prezentációkat követően minden csapat részletes visszajelzést kapott a szakmai tartalomról, az érvelés felépítéséről és az előadásmódról is.

A műhely során az IFUA Horváth több tanácsadója tartott előadást – köztük Bagoly Boglárka, Inovay Tamara, Sági Laura és Ürögi Tamás –, akik nemcsak szakmai tudásukat, de személyes tanácsadói tapasztalataikat is megosztották a hallgatókkal. Az előadások és a csapatmunkát kísérő konzultációk során a résztvevők közvetlen visszajelzéseket kaptak, ami jelentősen növelte a program tanulási értékét.

A hallgatói visszajelzések alapján a kurzus kiemelkedően sikeres volt. Több hallgató is arról számolt be, hogy a kétnapos program új perspektívát nyitott számukra a szakmai jövőjükkel kapcsolatban. Az egyikőjük így fogalmazott: „Ez a kurzus hozzásegített ahhoz, hogy életemben először ne érezzem feszélyezetten magam egy prezentálás alatt. A komfortzónámon kívülre kerültem, de rengeteget fejlődtem.”

Egy másik résztvevő arról számolt be, hogy az esettanulmány üzleti problémája „olyan érzést keltett bennem, mintha valódi, nyomás alatt álló üzleti környezetben kellett volna működnöm”, majd hozzátette: „ez volt az egyik legintenzívebb tanulási élményem az egyetemen.”

A csapatmunka élménye, a közös gondolkodás és a kreatív megoldáskeresés szinte minden hallgatói reflexióban visszatérő elem volt, amit jól mutat a következő hallgatói visszajelzés: „A közös ötletelés és a csoportos prezentáció során olyan készségeket fejlesztettem, amelyeket bármilyen üzleti helyzetben kamatoztathatok a jövőben.”

Többen a tanácsadói hivatás iránti elköteleződésük megerősödéséről számoltak be, míg mások kiemelték, hogy a kurzus segített nekik új szakmai irányokat felfedezni – még akkor is, ha korábban nem gondolkodtak tanácsadói karrierben.

Összegzésként elmondható, hogy az IFUA Horváth tanácsadói műhelye nemcsak a szakmai ismeretek átadásában volt sikeres, hanem a hallgatók motivációját, önbizalmát és jövőképét is formálta. A program kiváló példája annak, hogyan lehet az elméleti tudást gyakorlati élményekkel kiegészíteni, és olyan kompetenciákat fejleszteni, amelyek valódi értéket képviselnek a munkaerőpiacon.

Fotó: Végh Bence, Palasics Bence, Temesi Ádám