Négyszer is az ELTE GTK

Miért döntöttél tanulmányaid folytatásához doktori képzés mellett?
Már az alapszak kezdetén tudtam, hogy hosszú távon a doktori képzés felé szeretnék haladni. Tudatosan készültem erre: kutatásokat végeztem, konferenciákon vettem részt, ösztöndíjakat pályáztam meg. Mindig is inspirált az a lehetőség, hogy elmélyedhetek az engem igazán érdeklő témákban. A doktori képzés során lehetőségem nyílik arra, hogy szakmai támogatás mellett, strukturált keretek között folytassam kutatásaimat, válaszokat találjak az engem foglalkoztató kérdésekre, és új tudományos eredményeket érjek el. A doktori fokozat jelentős szakmai előnyt is nyújt, hiszen a tudományos világban és a munkaerőpiacon egyaránt értékes kompetenciákat szerezhetek meg vele. Továbbá, a doktori képzés kiváló lehetőséget biztosít kapcsolatépítésre, ami hosszú távon segíthet mind a tudományos, mind az üzleti világban.
Az alapszaktól kezdve az ELTE-n tanulsz, és most a doktori képzést is itt végzed. Mi az az ok, amiért a doktori képzés esetében is az ELTE GTK-t választottad?
Az ELTE-n szerzett tapasztalatok erősítettek meg ebben a döntésben. Az oktatókkal való együttműködés során mindig támogató légkört tapasztaltam, és a közös munka gördülékenyen zajlott. A kar doktori képzése színvonalas és gyakorlatias megközelítést kínál, amelyben a hallgatók nemcsak elméleti ismereteket szereznek, hanem a valódi kutatási tapasztalatot, mivel erre fokozott hangsúlyt fektet a vezetőség. A doktori program rugalmassága, a kutatásorientált szemlélet és a szakmai kapcsolatok kiépítésének lehetősége mind hozzájárult ahhoz, hogy ezt az intézményt válasszam.
Emlékszel még a felvételi eljárásra?
Persze! A felvételim 2024 tavaszán zajlott, ekkor nyújtottam be a jelentkezési lapomat és a kutatási tervemet, majd a szóbeli vizsgán vettem részt. A témavezetőimmel, dr. Lamanda Gabriellával, dr. Walter Györggyel és Homolya Dániellel már korábban is együtt dolgoztam a kutatásomon, így a téma meghatározásában és a kutatási terv kidolgozásában is szorosan együttműködtünk. A témaválasztás során fontos szempont volt, hogy aktuális problémával foglalkozzon, illeszkedjen a szakterületemhez és korábbi kutatásaimhoz, valamint a gazdasági szereplők számára is értékes, hasznosítható eredményeket hozzon. A kutatási tervet félévekre bontva építettem fel, több részkutatásból áll, amelyek végső célja egy konkrét kutatási kérdés megválaszolása. A szóbeli felvételi vizsgán magabiztosan és jól strukturáltan mutattam be a kutatási terveimet a bizottság előtt, ahol több kérdést is kaptam a téma relevanciájáról és kutathatóságáról. Fontos volt, hogy meggyőzően érveljek amellett, miért érdemes a választott területtel foglalkozni.
A kutatási témád az ESG és klímakockázatok hitelkockázati modellekbe és hitelkockázat-kezelésbe való beépítése. Miért pont ezt a kutatási témát választottad?
Az alapszak elvégzése után a bankszektorban kezdtem el dolgozni. A munkám során közvetlen tapasztalatot szereztem arról, hogy a bankok milyen szempontokat vesznek figyelembe kockázataik kezelése és portfóliójuk kialakítása során, valamint hogyan építik fel és alkalmazzák hitelkockázati modelljeiket. Ez a gyakorlati háttér segített abban, hogy mélyebben megértsem a terület működését, és megismerjem azokat az aktuális kihívásokat, amelyek befolyásolják a banki kockázatkezelést.
Különösen érdekessé vált számomra az ESG és klímakockázatok kérdésköre, mivel az elmúlt években a szabályozói elvárások egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a pénzügyi intézmények fenntartható működésére. Ez a változás a hitelkockázat-kezelésben is megjelent, hiszen egyre fontosabbá válik az ESG szempontok beépítése a hitelkockázati modellekbe. Célom, hogy kutatásommal hozzájáruljak e terület fejlesztéséhez, és olyan megoldásokat vizsgáljak, amelyek gyakorlati szinten is támogathatják a bankokat az ESG kockázatok hatékony kezelésében.
Miben tud hozzájárulni a konzulensed a sikeres kutatómunkához?
Szerencsés helyzetben vagyok, mert több konzulens is támogatja a kutatásomat: az egyetemi témavezetőm, Dr. Lamanda Gabriella és Dr. Walter György, belső konzulensként, valamint egy vállalati szakértő, Dr. Homolya Dániel, külső konzulensként vesz részt a munkámban. Szoros együttműködésben dolgozunk, és rendszeres, havonta ütemezett konzultációkon egyeztetjük a kutatásom előrehaladását, de bizonyos időszakokban – például egy cikk vagy pályázat leadása előtt – akár napi szinten is tartjuk a kapcsolatot. A konzulenseim elsősorban a kutatás irányvonalának meghatározásában, a legújabb szakirodalom és kutatási módszerek ajánlásában, valamint a kutatási kérdések finomhangolásában segítenek. Hasznos tanácsokat adnak a kutatási eredmények értelmezésében, a cikkek struktúrájának és hangsúlyainak kialakításában. A legnagyobb segítség számomra, hogy objektíven értékelik a munkámat, és konstruktív visszajelzéseikkel segítenek a következő lépések meghatározásában.
A Doktori Iskola mivel segíti a kutatását? Van-e a támogatási, pályázati lehetőségekre, külföldi kutatási lehetőségek?
Igen, többek között különböző adatbázisokhoz biztosít hozzáférést, de ezen túl is számos támogatási és pályázati lehetőség is elérhető számunkra. Az adatbázisokon keresztül hozzáférünk például a legújabb kutatási eredményekhez, amelyek alapot adhatnak a saját kutatásainkhoz. Az én munkámat is jelentősen megkönnyíti a pénzügyi adatbázishoz való hozzáférés, amely számos releváns adatot tartalmaz pénzügyi eszközökre, vállalati adatbázisokra, piaci elemzésekre, valamint ESG-vel kapcsolatos adatokra. Az egyetem rendszeresen hirdet pályázatokat, amelyek kutatási ösztöndíjakat, kutatási projektek támogatását és nemzetközi mobilitást kínálnak. Például, a kutatók számára lehetőség van a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) által kínált pályázatok igénybevételére, amelyek közül jelenleg én is részt veszek az EKÖP-KDP programban. Külföldi kutatási lehetőségeket tekintve az ELTE erős nemzetközi kapcsolatokkal rendelkezik, így számos programot kínál, mint például a Horizont 2020, Visegrád ösztöndíj és más nemzetközi kutatási keretprogramok.
Van rá lehetőséged, hogy bekapcsolódj a kari munkába?
Az oktatókkal való együttműködés tanszékenként eltérő lehet, de sok lehetőség nyílik az egyetemi életbe való aktív bevonódásra, például szemináriumok tartására, szakdolgozatíró hallgatók témavezetésére, sőt, később akár kurzusok oktatására is. A kutatásomhoz kapcsolódóan szakdolgozati téma került kiírásra, így azokat az alapszakos hallgatókat, akik érdeklődtek e terület iránt, én támogatom konzulensként a szakdolgozatuk elkészítése során. Ezenkívül részt veszek alapszakos és mesterszakos hallgatók projekt témaválasztásában, konzultációikban, valamint a szakdolgozatok bírálatában is.
Végezetül, miért ajánlanád a doktori iskolát a végzett mesterszakos hallgatók számára?
Az ELTE Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Doktori Iskola számos olyan előnyt kínál, amelyek miatt bátran tudom ajánlani másoknak. A kiváló oktatók, a jól felépített és rugalmas képzési struktúra, valamint a széleskörű kutatási lehetőségek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a hallgatók a lehető legjobban fejlődhessenek kutatási területükön. Itt már nem a hagyományos értelemben vett tanulás áll a középpontban, hiszen a jelentkezők már alapos ismeretekkel rendelkeznek a választott témájukról. A doktori képzés célja inkább az, hogy a hallgatók a megszerzett tudás határait kitolják és saját kutatásaikkal új ismeretekkel gazdagítsák a tudományterületüket. A tantárgyak ennek megfelelően a kutatási készségek fejlesztésére fókuszálnak. Emellett lehetőség van a saját kutatási területhez igazodó tantárgyak választására is. Az órák időpontját az oktatókkal közösen egyeztetjük, így a program jól összeegyeztethető a kutatómunkával, amelyre a fő hangsúly kerül.