Miért menjünk Erasmusra, és hova?
Zemplén professzor egyfelől nemzetközi dékánhelyetteseként felel a kar nemzetközi programjaiért, másfelől pedig oktatóként aktívan részt vesz az angol nyelvű képzésekben.
Nemzetközi tapasztalat itthon: a Kar által kínált lehetőségek
Zemplén Gábor kiemelte, hogy a nemzetközi tapasztalatok megszerzéséhez az ELTE-n nem feltétlenül kell külföldre utazni. Az ELTE Gazdaságtudományi Kar számos olyan programot kínál, amelyek lehetővé teszik, hogy a hallgatók már az egyetem falain belül megismerkedjenek más kultúrákkal és oktatási rendszerekkel. Példaként említette az EU-s finanszírozású Charm-EU programot, amelynek keretében az ELTE-s hallgatók közös kurzusokon tanulhatnak nemzetközi egyetemek diákjaival. Ezek a kurzusok lehetőséget adnak a hallgatóknak, hogy virtuális térben együtt dolgozzanak spanyol, francia, német, finn vagy holland diákokkal.
Az ELTE GTK több lehetőséget is ajánl, hogy egy rövid, intenzív program során a hallgatók nemzetközi közegben tanuljanak és építsenek kapcsolatokat. A tavaszi félévben egy holland partneregyetemmel közös projektünkön (ELTE-AVANS hackathon), amelyeken a holland–magyar csapatok konkrét társadalmi problémákra, például a tömegközlekedés reformjára keresnek megoldást. Szintén remek lehetőséget kínál a már évek óta sikeresen futó nyári egyetemünk, ahol a diákok nemcsak szakmai tudásukat mélyítik el, hanem megtapasztalják a nemzetközi közösségekben tanulás előnyeit.
Az Erasmus programok előnyei
Az előadás egyik központi eleme az Erasmus+ programok bemutatása volt, amelyeket Zemplén professzor a hallgatói tapasztalatszerzés egyik legfontosabb eszközeként írt le. Az Erasmus lehetőségei rendkívül széles körűek, a programok keretében a hallgatók szakmai gyakorlatra vagy tanulási célból utazhatnak külföldre – az ELTE GTK 75 partneregyetemmel áll kapcsolatban Európában.
A dékánhelyettes hangsúlyozta, hogy az Erasmus+ nemcsak a szakmai fejlődés szempontjából hasznos, hanem egyéni fejlődést is biztosít. A külföldi tanulmányok során a hallgatók megtapasztalják az önállóságot, alkalmazkodóképességük fejlődik, és olyan élethelyzetekkel találkoznak, amelyek itthon nem érhetők el. Szerinte különösen fontos, hogy a hallgatók a már meglévő nyelvtudásuk mellett új idegen nyelveket is elsajátítsanak, vagy fejlesszék azokat a nyelveket, amelyeket középszinten ismernek.
A pénzügyi támogatások és a stratégiai tervezés fontossága
Az Erasmus programok pénzügyi vonatkozásait érintve Zemplén professzor kiemelte, hogy az ösztöndíjak az adott célország árszínvonalához igazodnak. A hallgatók az ösztöndíj jelentős részét előre megkapják, de ennek megfelelő beosztása alapvető fontosságú. Ezen felül kiegészítő támogatások is elérhetők, amelyek további segítséget nyújthatnak, különösen a magasabb megélhetési költségekkel rendelkező országok esetében.
Az Erasmus pályázati rendszer kapcsán az előadó hangsúlyozta a stratégiai gondolkodás jelentőségét. A hallgatóknak mérlegelniük kell, hogy melyik országba és intézménybe jelentkeznek, figyelembe véve az ott elérhető kurzusok nyelvét és tartalmát, de a saját ELTE-s képzésüket is tervezhetik annak függvényében, hogy mely félévekben utaznának ki.
Európán túl: egzotikus lehetőségek
Az előadás során a professzor úr külön kitért azokra a lehetőségekre, amelyek az Erasmus keretein kívül esnek. Az ELTE kétoldalú megállapodások révén olyan egzotikus helyszínekre is küld hallgatókat, mint Japán, Korea vagy Kína. Ezek a programok nemcsak szakmai fejlődést kínálnak, hanem lehetőséget adnak arra is, hogy a hallgatók ritkább nyelveket sajátítsanak el vagy fejlesszenek anyanyelvi szintre. Példaként említette a háromhetes Sanghaji SUFE Nyári Egyetemet (Shanghai University of Finance and Economics), amely az ELTE GTK egyik támogatott nemzetközi programja.
Nemzetközi akkreditációk és tagságok
A dékánhelyettes az ELTE nemzetközi kapcsolatairól és az akkreditációiról is beszélt, amelyek komoly előnyt jelentenek a hallgatóknak a nemzetközi munkaerőpiacon. Az egyetem olyan szervezetek tagja, mint a BGA, amely globális szinten nyújt támogatást a hallgatók karrierépítésében, például interjútechnikák vagy önéletrajzírás területén.
A cél a tanulás melletti tapasztalatgyűjtés
Az előadást Zemplén professzor azzal zárta, hogy biztatta a hallgatókat, éljenek bátran a nemzetközi lehetőségekkel, hiszen ezek nemcsak szakmai, hanem személyes fejlődésüket is nagyban elősegítik: Tapasztalj is, ne csak tanul! A Nemzetközi Iroda csapatával együtt minden érdeklődőt szeretettel vár, akik nyitottak a világra, és szeretnék a legjobbat kihozni egyetemi éveikből.
Fotók: Palasics Bence, Végh Bence