Lean menedzsment nagyvállalati környezetben

A Lean Enterprise Institute Hungary egy 2011 óta működő szervezet, több mint 65 vállalattal, köztük a MOL-lal, IKEA-val és LEGO-val dolgozik együtt. Tanácsadás útján mentorálják és támogatják a cégek dolgozóit, vezetőit. Molnár Szabolcs az előadásában az évtizedes múltjuk alatt összegyűlt tapasztalatokról mesélt a résztvevőknek.
Aki még nem találkozott ezzel a menedzsment kifejezéssel, már az első percekben megismerhette az eredetét és jelentését: „A lean először 1988-ban hangzott el gazdasági kontextusban. Ekkor az autóipar márkáinak gyártási folyamatait vizsgáló amerikai kutatók „lean”, magyarra fordítva „karcsú” jelzővel illették a Toyota termelési rendszerét. Bár a japán márka 40 évvel később csatlakozott az autós piachoz, hamar az élre tört, megelőzve ezzel Henry Fordot is.” – hallhattuk a bevezető gondolatokat.
Az est további részében csillogó szemeket láthattunk mindenkinél. Bizonyára azért, mert a problémák felismeréséről és kezeléséről szóló – testközelből átélt – történetek könnyedén fenntartották a figyelmet. Elhangzott, hogy az intézményi adminisztrációs és gyártási folyamatoknak mindössze 5%-a értékteremtő folyamat, 95%-a veszteséges. „A legtöbb vállalat, amikor fejlesztésre kerül a sor, egyből az 5%-ot kezdi el növelni. A lean szemlélet azt mondja, ne az értékteremtő folyamatok nagyságán változtassuk, inkább a 95%-os veszteséges folyamatok arányának csökkentésére koncentráljunk.” – hangsúlyozta Molnár Szabolcs. Következésképpen, az említett folyamatmenedzsment a pazarlás mindennemű formájának megszüntetésére helyezi a fókuszt.
A lean szakember ezek után egy kérdést intézett a résztvevők felé: „Tudják-e mi a probléma definíciója?” Gyakran a nagyvállalatok vezérigazgatói sem tudják ezt helyesen megválaszolni. Nem meglepő talán, ha azt mondjuk, hogy 100%-os válasz most sem született, de a GTK-n tanuló hallgatók nagyon közel jártak a megoldáshoz. „A probléma távolság a jelen helyzet és a cél között.” A megfogalmazás találó és nagyon gondolatébresztő volt. Mind a magánéletre, a mindennapokra és a vállalati környezetre is tökéletesen átültethető. Amikor egy problémával szembesülünk, vízionáljuk a célt, majd ez alapján dolgozzuk ki a megoldási alternatívákat.
Az időkeret végéhez közeledve, a több mint 30 percen át tartó kérdezz-felelek szekcióban elhangzott a sokak által várt kérdés: „Hogyan lehet valakiből sikeres tanácsadó?” A válasz tömör és egyszerű volt: „Tapasztalat”. Enélkül nem lesz meg a hitelesség, ami ebben a szakmában elengedhetetlen. Aki ezen a területen szeretne elhelyezkedni, annak ajánlott minél több vállalati tapasztalatot gyűjtenie. Hosszú út vezet a tanácsadói létig, de a kitűzött célért megéri tenni.
Az előadás a megérdemelt nagy tapssal zárult. Tanulságos másfél óra volt, tele új információval és tippel, amiből mindenki el tudta tenni a számára legértékesebbet. Ki a magánéletben, ki pedig a jövőben vállalati környezetben fogja ezeket felhasználni, kamatoztatni. Úgy gondoljuk, hogy sokan osztoznak a véleményen, amit az épületből kifelé menet hallottunk, mégpedig „Örülök, hogy eljöttem, maradandó élményt adott.”
Fotók: Horváth Péter