Kis lépés az oktatónak, nagy lépés a hallgatónak

Szőke Richárd | 2023.11.20.
Kis lépés az oktatónak, nagy lépés a hallgatónak
Az ELTE GTK Hallgatói Önkormányzata a tavalyi sikeres alkalom mintájára az idén is megszervezte a Projektcsoportok Éjszakáját. Az eseményen a Projektfeladat I. tantárgyat teljesítő hallgatók egyenesen a szakmai koordinátoroktól kaphattak hasznos tanácsokat.

2023. november 14-én, az órarendi előadásokat követően az R épület aulájában kezdtek gyülekezni azok az érdeklődők, akik regisztráltak a Projektcsoportok Éjszakája névre keresztelt eseményre. A szervezők az azonos tématerületen projektdolgozatot író hallgatókat a saját csoportjukhoz irányították, mindeközben a szakmai koordinátorok is megérkeztek, így hamarosan kezdetét vette az esti rendezvény. 

Az első programpontban dr. Lamanda Gabriella tájékoztatója szerepelt. A kar speciális képzési részekért felelős oktatási igazgatója elmondta, hogy a hallgató és a konzulens között egy elválaszthatatlan szövetség köttetik a dolgozat megírásának idejére, illetve kiemelte, hogy nincs lehetőség konzulensváltásra, tehát mindenkinek azzal az oktatóval kell a lehető leghatékonyabb és legsikeresebb munkát elvégeznie, akit választott. Prezentációja folytatásában rámutatott a diákok felé támasztott alapvető elvárásra, aminek szerinte az aktivitásnak kell lennie, valamint emlékeztetett mindenkit arra, hogy a határidőket előre közölték, ezekre való tekintettel ajánlott megtervezni a dolgozatírás különböző fázisait. Emellett az egyetemisták tájékoztatást kaptak a Projektfeladat I. és II., továbbá a Szakdolgozat tantárgy során elvégzendő teendőkről, munkafolyamatokról. A projektfeladattól a szakdolgozatig vezető út szakmai ügyelője kb. félórás előadásának zárásaként meghirdetett a tavaszi félévre egy újabb tájékoztatót, amit azért szerveznek, hogy bemutathassák a diákoknak a szakirodalom-gyűjtés leghatékonyabb és legmodernebb módszereit. Ezen Projektfeladat II. előtti ismertetőn olyan könyvtári szakemberek bevonását tervezik, akik megtanítják a dolgozatírókat többek között az adatbázisok helyes használatára.

Dr. Lamanda Gabriella, az ELTE GTK speciális képzési részekért felelős oktatási igazgatója

Dr. Lamanda Gabriella érdeklődésünkre kifejtette: „Az egyik legfontosabb az, hogy neki kell állni a feladatnak, mert egy hónap múlva elérkezik a dolgozatleadási határidő. Aki még nem tette meg, annak el kell kezdeni olvasni és megérteni a témát, hogy kérdéseket tudjon feltenni a saját területével kapcsolatban, és fontos, hogy mindig keresni kell a konzulenst, ha valami nem világos. Ha valaki későn áll neki az írásnak, akkor összecsapja a munkáját, és nem sikerül elérnie a tantárgy célját. Ennek következtében a hallgató nem tud elég szakirodalmat gyűjteni, nincs módszertana, és nincs mintája sem a kérdőívre. Így nem tanácsos belekezdeni a Projektfeladat II.-be, aminek vége a kész szakdolgozat első változata, illetve amely alatt van még a konzulenssel dedikáltan lehetősége konzultálni.” 

Dr. Margitay Tihamér, a Kar dékánja is részt vett a Projektcsoportok éjszakáján

A következő felszólaló, dr. Margitay Tihamér dékán úr előbb köszönetet mondott a Hallgatói Önkormányzatnak a Projektcsoportok Éjszakája programjának lebonyolításáért, majd a HÖK által előzetesen eljuttatott kérdésekre reagálva rávilágított, hogy úgy kell megírni a dolgozatot, hogy végig egy megrendelő vagy vevő igényeit kell szem előtt tartani. Beszéde közben karunk dékánja egyszer csak arra kérte a társaságot, hogy jelentkezzen az, aki jelenleg elveszettnek érzi magát. Meglepődtem, hiszen jelen lévők többsége magasba emelte a kezét, de Margitay dékán úr megnyugtatott mindenkit, hogy ez szerinte teljesen normális a hallgatók előtt álló feladat nagyságát és jelentőségét tekintve.

Dr. Árva Gábor magyaráz a hallgatóknak

Az előadások után egy rövid szünet következett. Ez idő alatt a szervezők édes és sós aprósüteményekkel kínálták társaikat, valamint tématerületenként összeálltak a csoportok, akikhez csatlakoztak szakmai koordinátoraik is. Az érveléselmélet és marketing terület vezetőjeként dr. Margitay Tihamér, menedzsmentből dr. Árva Gábor, összehasonlító gazdaságtanból dr. Pál Tamás, pénzügyekből dr. Lamanda Gabriella, számvitelből pedig dr. Karai Éva állt az érdeklődők rendelkezésére. Az öt tématerületen jó hangulatú és rendkívül informatív beszélgetések zajlottak le, amelynek során – sokszor a mentor személyes történetein keresztül – mindenki megkaphatta azt a segítséget, ami rávezetheti egy sikeres dolgozat útjára.

Dr. Pál Tamás és dr. Karai Éva fogadják a kérdéseket

A rendezvényen jelen volt Ulmann Ákos, a HÖK tanulmányi alelnöke is, aki szintén megosztotta gondolatait szerkesztőségünkkel: „A Projektcsoportok Éjszakájának alapvető célja, hogy a Projektfeladat I. tárgyat teljesítő hallgatók összegyűlhessenek és a szakmai koordinátorok segítségével válaszokat kapjanak a kérdéseikre. Emellett szeretnénk elérni azt is, hogy elinduljon egyfajta kommunikáció az oktató és a hallgatók között. A hallgatók is az oktató perspektívájából tudják látni a dolgokat, míg az oktatók is egy kicsit a hallgatóéból. Miben könnyíti meg a hallgató dolgát a szakdolgozat megírásában, ha részt vesz ezen az eseményen? Ha elakadt a projektfeladat elkészítése közben, vagy nehéz számára elkezdeni, akkor itt tulajdonképpen meg tud világosodni, olyan információkat kaphat, amelyek alapján folytatni tudja a dolgozatát, vagy el tud indulni.”

Ulmann Ákos, a GTK HÖK Tanulmányi alelnöke

Ugyan én még nem tartok a tanulmányaimban a szakdolgozatnál, ennek ellenére nagyszerű érzés volt megtapasztalni, hogy mennyire segítőkész tanáraink vannak, akik tényleg mindent megtesznek tanítványaik munkájának megkönnyítéséért. A Projektcsoportok Éjszakája kezdeményezés és annak keretein belül elérhető hasznos tudás azt bizonyítja, hogy talán nem is kell annyira tartani attól a félelmetesnek tűnő kihívástól, amit szakdolgozatnak neveznek.  

Fotók: Bernáth Gergő