Így segít a mesterséges intelligencia az iskolában – és a jövődben

Dr. Verebics János egyetemi docens előadása azoknak a középiskolásoknak szól, akik az ELTE GTK-ra adták be jelentkezésüket. Kíváncsi vagy arra, hogyan működik a mesterséges intelligencia (MI), mit tud, mit nem, és ami a legfontosabb: hogyan lehet a tanulásban a saját szolgálatodba állítani?
Itt a helyed ezen a különleges rendezvényen, ahol nem csak a száraz tényekről lesz szó – sőt!
Ez az előadás sokkal inkább hasonlít majd egy interaktív kalandra, ahol felfedezheted, hogyan támogatja az MI a nyelvtanulást, az irodalmi elemzést, a történelmi gondolkodást vagy akár a matekpéldák logikai menetét.
Te is használsz MI-t – csak lehet, nem is tudsz róla.
A TikTok, a YouTube, a Spotify vagy a Gmail ajánlásai mind mesterséges intelligencia segítségével működnek. De mit szólnál ahhoz, ha megtanulnád, hogyan lehet ezeket a rendszereket a tanulásban is okosan használni? Az előadás egyik legnagyobb értéke, hogy megmutatja, nem ördögtől való eszközről van szó – éppen ellenkezőleg. A generatív MI, mint például a ChatGPT, olyan alkalmazás, amit már most is sok diák használ: szövegírásra, nyelvtani javításra, fordításra vagy épp vizsgakérdések gyakorlására.
A kérdés már csak az: te tudod, hogyan hozhatod ki belőle a legtöbbet?
Az előadás során lépésről lépésre ismerheted meg az MI típusait, működését és a mindennapi élethez – és a házi feladatokhoz – való kapcsolódását. Megtudhatod, mi a különbség a generatív és prediktív MI között. Tényleg meg tudja mondani, mi lesz a hétfői matekdolgozatban? Hogyan működik, amikor egy algoritmus a tanár múltbeli dolgozatai alapján próbál következtetni a jövőre?
Középpontban a gyakorlat…
A gyakorlati példák segítségével kiderül, hogyan lehet a mesterséges intelligenciát bevonni egy fogalmazás vázlatának elkészítésébe, hogyan javasol nyelvi javításokat, miként képes vizuális ábrákat vagy illusztrációkat készíteni biológia- vagy történelemprojektekhez. Ha szeretsz prezentációkat készíteni vagy csoportban dolgozni, az MI itt is kiváló segítséget nyújthat: ötletel, szerepeket oszt, ütemezést készít, és még a stílusbeli egységesítésben is részt vesz.
… és a gondolkodás
Az előadás nem csupán technikai trükköket tanít – gondolkodni is segít. A diákok nemcsak megtanulják, hogyan működik a mesterséges intelligencia, hanem azt is, hogyan lehet etikus módon, szabályokat betartva és felelősen használni. Vajon meddig mehetünk el egy házi dolgozatban? Mikor válik a segítség csalássá? Hogyan használhatjuk az MI-t úgy, hogy az a saját tanulási folyamatunkat gazdagítsa – ne helyettesítse?
És ha már jövő: az előadás utolsó része egy kis ízelítő abból, mi várhat rád, ha az ELTE Gazdaságtudományi Karon tanulsz tovább.
Hogyan használják az egyetemisták az MI-t tanulmányaik során? Milyen szabályok és elvárások vonatkoznak rá? Milyen lehetőségeket nyit meg ez a technológia – és mik a veszélyei, ha nem megfelelően használjuk?
Ez az előadás nemcsak arról szól, mi az MI, hanem arról is, mit kezdhetsz vele TE.
Egy új tanulási kultúra kapujában állsz, ahol a mesterséges intelligencia nem fenyegetés, hanem lehetőség. Ha szeretnéd megtanulni, hogyan lehet egy algoritmusból valódi tanulótárs, és hogyan teheted személyre szabottabbá, hatékonyabbá, sőt izgalmasabbá az iskolai munkát – ez az előadás neked szól.