GTI – ahol egy csapat az oktató és a hallgató

2018.10.21.
GTI – ahol egy csapat az oktató és a hallgató
Intézetünkben kiemelt hangsúlyt fektetünk az oktatók és hallgatók közös munkájára, tehetséges hallgatóink felkarolására. Ennek a törekvésnek egy újabb fontos eredményeként a Statisztikai Szemle 2018. augusztusi-szeptemberi számában megjelent Dr. Hajdu Ottó professzor és Fáró Jenő pénzügy mesterszakos hallgatónk közös publikációjaA magyar mezőgazdasági vállalatok jövedelmezőségének vizsgálata címmel. A szerzőkkel kutatásuk részleteiről, az oktató-hallgató kutatói kapcsolat sajátosságairól beszélgettünk.

Miről szól a most megjelent közös tanulmányuk?

H.O.: Fő célunk annak bemutatása volt, hogy alapvetően mely pénzügyi-számviteli indikátorokkal érdemes magyarázni (becsülni) a vállalati jövedelmezőség faktorait a magyar mezőgazdaságban. A magyar mezőgazdasági vállalatok mintáján elvégzett regresszióelemzés eredményeként megállapítottuk, hogy a jövedelmezőség (ROA) szintjére pozitívan hat az eszközszerkezet eltolódása a forgóeszközök irányába, csakúgy, mint az eszközök hatékony működtetése és – hosszú távon – a külső források bevonása. 

Mikor kezdtek együtt dolgozni a témán? 

H.O.: Jenő úgy fél éve, 2018 januárjában keresett meg egy már megkezdett kutatási témával, amelynek módszertani, statisztikai részéhez kérte a segítségemet.  

F.J.: Ahogy Hajdu tanár úr említette, valóban egy születőben lévő tanulmánnyal kerestem meg, amelynek alapjait korábbi TDK-munkám adta. Tanár úr közreműködésével tudtam, tudtuk a tanulmányt a TDK szintjéről a tudományos publikáció szintjére emelni.

Milyen személyes tapasztalataik vannak a közös munkával, illetve általánosságban az oktatói-hallgatói együttműködéssel kapcsolatban?

H.O.: A közös kutatásnak kölcsönös tisztelet az alapja: a hallgató felismeri az oktatója szakmai felkészültségét, az oktató pedig felismeri a hallgatója szakmai elkötelezettségét, tehetségét, és mindketten látják a kutatott téma szakmai-tudományos fontosságát. Mindeközben mindkét fél tanul, épül a másik eredményeiből, ötleteiből, és okul a hibákból.

F.J.: Tanár úr az előadásokon kérlelhetetlenszakmai precizitásával és a tárgyra fókuszáló kollegiális előadási stílusával az elérhetetlen professzor benyomását keltette bennem. Ezek után nagyon kellemes meglepetés volt közös munkánk során megismerni hétköznapi közvetlenségét és barátságosságát. Hallgatói szemmel úgy fogalmaznék: ismét bebizonyosodott, hogy az oktató is „ember”.

Tervezik-e a közös munka folytatását?

H.O.: Természetesen. A kutatás többféle irányban folytatható, kiterjeszthető. Fölmerülnek mérlegelemzési, és statisztika-módszertani modellépítési megfontolások is. Mérlegelemzési oldalról a jövedelmezőségi mutatók körének finomítása, az adatállomány évről évre történő panel jellegű kiterjesztése, ökonometriai oldalról pedig a többváltozós paneltechnikák alkalmazása adódik. A következő 1-2 évben ezekben az irányokban folytatjuk a közös munkát.

F.J.: Szeptemberben kezdtem a pénzügy mesterszakot az ELTE GTI-n, és a képzés ideje alatt szeretném a kutatást folytatni. Ahogy tanár úr is fogalmazott, szerencsére többféle irányban is fejleszthetjük az eredményeinket. A további gyümölcsöző együttműködésünket illetően bizakodó vagyok.