Emelni az általános gazdasági alapműveltséget

Mi jellemzi a gimnázium hallgatóit a felsőoktatásba való jelentkezésükkor?
Jóllehet a Trefortból mint csúcsgimnáziumból túlnyomórészt az elit egyetemek hagyományosan presztízsszakjaira, mint orvosi (SOTE), jogász (ELTE) és műszaki (BME) jelentkeznek, de többen tanulnak a Budapesti Corvinus Egyetem (BCE) gazdasági karain is.
Úgy tudom, a diákok megfelelő nyelvismeretére is nagy hangsúlyt fektet a gimnázium, ebből a szempontból is új irány lehet számukra az ELTE GTI, ahol a legtöbb tárgy angol nyelvű hallgatására is lehetőség van a különböző szakokon.
Régi hagyomány nálunk a magas szintű nyelvoktatás. Jóval azelőtt elkezdődött az ilyen irányú munka, hogy a Trefort a legjobb tíz középiskola egyikévé vált. Az utóbbi évek eredménye, hogy az angolt mindenki tanulja, már a németesek is felveszik második nyelvként. Jelenleg minden végzős diák legalább egy középfokú nyelvvizsgát szerez, de felmenő rendszerben célunk, hogy az érettségizők egy felső- és egy középfokú nyelvvizsgával jelentkezzenek egyetemre.
A nyelvismeret elmélyítését diákcsere programokkal is támogatjuk évente több alkalommal, elsősorban német, de angol nyelvterületre is. Színfoltja iskolánknak a kínai nyelv oktatása, hat éve az első kínai nyelvből érettségiző diák trefortos volt. Azóta jelentősen nőtt az igény a kínai nyelv oktatására, jelenleg már évi két csoportot indítunk.
Az ELTE GTI megalakulásának lehet-e és ha igen, akkor milyen hatása van ezen tendenciákra?
Mindenképpen fel fogja kelteni a figyelmet, mert a diákságunk körében is egyre nő a gazdasági témák iránti érdeklődés. Ezt tapasztaltuk korábban is, amikor egy házon belüli kezdeményezéssel szakkört indítottunk gazdasági alapismeretek címen. Ez egybeesett a gazdasági krízis 2009-ben való kitörésével, amely érezhetően bevitte az ilyen témákat a családokba is, és azonnal érezhetővé vált a gazdasági alapműveltség hiánya. Idén pedig társadalomismereti fakultációnk indul, amely szintén tartalmaz pénzügyi témákat, és egy 90 fős évfolyam mintegy 40 diákja látogatja. Az igényt egyébként már évekkel ezelőtt felismerték, a Diákhitel Központ, a Magyar Bankszövetség és a Magyar Nemzeti Bank által 2008-ban létrehozott Pénziránytű Alapítvány ismeretterjesztő programjai a középiskolásokon kívül már az általános iskolásokat is megszólítják.
Ezek szerint a tanár szakos ELTE-s hallgatók is profitálhatnak az új intézetből?
Az előbb említettek mentén elképzelhető mennyire tud hiteles és hatékony lenni a gazdasági (alap)ismeretek átadása egy olyan szaktanártól, aki maga sem kellően jártas az adott témában. Ezért is nagyon indokolt lenne a kollégák ilyen irányú ismeretszerzése, amit aztán már felkészülten adnának tovább. A diákok idejekorán alapműveltségük részévé tehetik, látókörük pedig kiszélesedhet a továbbtanulás idejére.