ELTE GTK: 2025-től indul a mesterséges intelligencia egyetemi oktatása
Márciustól egy speciális tantárgy keretében indul el az a képzés, amely a generatív mesterséges intelligencia felelős és etikus használatára készíti fel a kar hallgatóit, és olyan készségekkel ruházza fel őket, ami komoly versenyelőnyt biztosít számukra a munkaerőpiacon. Mindez együtt jár a szakdolgozati rendszerben történő felhasználással is.
Mikor és hogyan döntöttek az MI oktatási célú bevezetése mellett?
2024 nyarán határoztuk el, hogy az MI által kínált lehetőségeket integráljuk a kar oktatási programjába. Ennek célja az volt, hogy a kar oktatói és hallgatói az alapvető ismeretek elsajátítása mellett a mesterséges intelligencia gyakorlati alkalmazásban is jártasságot szerezzenek. Az első lépés az oktatók felkészítése volt, hiszen a szakmai hátteret biztosítanunk kellett a hallgatói képzéshez. Ugyanakkor ez fontos lépés volt ahhoz is, hogy az oktatók az oktatásban, a tárgyak fejlesztéséhez és a kutatómunkájukban maguk is eredményesen tudják használni az MI-t. Ezek támogatásához kiadtuk a kari kézikönyvet, amely az etikus és hatékony MI-használat irányelveit tartalmazza. Az oktatók felkészítésével párhuzamosan megkezdődött egy új tananyag kidolgozása is, amely az MI-technológiák alapjait és felhasználási módjait tanítja. A folyamat része volt továbbá az MI általános kari bevezetésének megtervezése, amely során átfogó stratégiát dolgoztunk ki az oktatási rendszer modernizálására. Kiváló hátteret biztosít ehhez a projekthez a kar magas szintű informatikai felkészültsége, ideértve az elektronikus vizsgáztatási rendszert, a videórendszerrel kiegészített oktatástechnikai infrastruktúrát és a tananyagok digitális hozzáférhetőségét.
Mi indokolta, hogy az új tantárgy bevezetésre kerüljön?
A generatív MI-alkalmazások, mint a ChatGPT rohamos terjedése mindennapjaink részévé vált, és a fiatalabb generáció, különösen a középiskolások és egyetemisták már most aktívan használják. Ugyanakkor azt tapasztaltuk, hogy a tudatos és szakszerű alkalmazás feltételei hiányoznak. Az oktatási rendszerben eddig nem kapták meg a szükséges iránymutatást, ami az eszközök helyes használatához elengedhetetlen. A tantárgy bevezetésével egyrészt a tanulmányi munkát kívánjuk támogatni, másrészt a hallgatókat a jövő munkaerőpiaci elvárásaira is felkészítjük. Sok munkáltató már most előnyként értékeli az MI-ismereteket, és ez a tendencia várhatóan tovább erősödik a következő években. Célunk, hogy hallgatóink ne csupán alkalmazkodjanak a változó elvárásokhoz, hanem proaktív módon alakítsák is azokat. Az új tantárgy az MI-t eszközként mutatja be, amely a tanulásban, az önálló szakmai feladatmegoldásban és így a később a munkában is kiemelkedő támogatást nyújt.
Mire használhatják majd az ELTE GTK hallgatói a mesterséges intelligenciát?
A mesterséges intelligenciát szabályozott keretek között szinte bármely tanulmányi feladathoz, például beadandók, kutatási projektek vagy akár szakdolgozatok készítéséhez is használhatják. Az MI számunkra nem a hallgatói munka kiváltását jelenti, hanem egy olyan digitális asszisztenst, amely segíti a munkát. Fontos azonban, hogy a hallgatók tisztában legyenek az etikus használat feltételeivel. Az MI nem helyettesítheti az önálló gondolkodást és munkát, csupán támogatja azt. Emellett hangsúlyozni kell a szakszerűség fontosságát: az MI rendkívül sokat tud segíteni például szövegelemzésben, adatok feldolgozásában vagy ötletelésben, de használatának ismerni kell a korlátait is. Az MI bizonyos esetekben pontatlan, elfogult vagy akár teljesen megtévesztő eredményeket is generálhat. Ezért külön foglalkozunk a hatékony promptolás technikájával, valamint a kapott eredmények kritikus értelmezésével és elemzésével.
Mire kell majd a hallgatóknak az MI használata során különösen figyelniük?
A kritikus felhasználás szemléleti és módszertani elemeinek elsajátítása különösen fontos. A szakmai előnyt vagy általában a tájékozottságot a világban nem pusztán az MI használata jelenti, hanem csak a kreatív, kritikus használata. Ebben egyébként az MI nem különbözik a már most is széles körben rendelkezésre álló más információforrásoktól. Az információ és tudás mindenki számára hozzáférhető formái zavarba ejtő bőséget szolgáltatnak. Az igazi robbanás az internettel kezdődött, az MI ezt viszi tovább. Mindenkinek ott az információ, az teszi a különbséget, hogy hogyan használjuk. Drogként használjuk, mint a TikTok pörgetését, elveszünk az irreleváns információkban, bedőlünk a butaságnak, vagy pedig képesek vagyunk kiválasztani a megfelelő információk megfelelő forrásait, és azokat kritikusan és okosan tudjuk használni. A karon már jelenleg is fut olyan tárgy, ami az internettel kapcsolatban segíti mindezt, az MI oktatásának bevezetése ennek logikus folytatása.