Az egyetem lehetőséget kínál – a többi már a hallgatók kezében van

Dr. Margitay Tihamér professzor, a kar dékánja nyitó előadásának fókuszában az egyetemi életre való felkészítés, a felvételi esélyek tudatos megközelítése és a hallgatói évek kiteljesítése állt. Az előadás első része gyakorlati tanácsokat adott a sorrendmódosítással és pontszámítással kapcsolatban, hangsúlyozva, hogy az „okos sorrend” kulcskérdés: a legjobb eséllyel vágyott szakot érdemes előre helyezni, még ha az kockázatosabb is. A felvételi eljárás új szabályai miatt a tavalyi ponthatárok már nem jelentenek biztos támpontot, így a diákoknak saját stratégiát kell kialakítaniuk.
Dr. Margitay Tihamér dékán úr nyitotta előadásával a Start napot
Margitay professzor kiemelte: az ELTE egy „végtelen univerzum” a szakmai, személyes és közösségi fejlődés számára. A három pillér – oktatás, szocializáció, karrierépítés – mind hozzájárulhat ahhoz, hogy a következő évek valóban gazdagok és örömteliek legyenek. A tanévkezdésre készülve a dékán előadása egy fontos üzenettel zárult: a sikerhez nemcsak tehetség és szorgalom, hanem figyelem, kapcsolódás és hosszú távú gondolkodás is kell.
A közösségi beilleszkedés és élményalapú hallgatói élet fontosságát hangsúlyozta Trömböczky Bíbor Zselyke, a HÖK elnökhelyettesének prezentációja, amelyben az elsőévesekre váró gólyaprogramokat mutatta be. A sort az augusztus 1-jén megrendezett Tematika Reveal Party nyitja, ahol kiderül az idei Gólyatábor témája. Már itt megkezdődnek az első közös programok, amelyek segítenek a friss felvetteknek egymásra találni. Ezt követik a Gólyatalálkozók, ahol szakos bontásban, a Margit-szigeten kerül sor ismerkedős játékokra, közös szórakozásra és esti „afterre”.
Trömböczky Zselyke, a HÖK elnökhelyettese a gólyaprogramokat ismertette
A programkínálat kiemelt eseménye természetesen maga a Gólyatábor. A háromnapos tábor középpontjában az integráció, az élményszerzés és az új hallgatók támogatása áll – játékkal, sporttal, bulikkal és mentorálással. A szeptemberi Gólyahét folytatja az integrációs folyamatot azok számára is, akik nem vettek részt a táborban. Budapest felfedezése, az öntevékeny körök bemutatása és új csapatok szervezése mind hozzájárulnak ahhoz, hogy mindenki megtalálja a helyét. A gólyalétet ünnepélyesen a Gólyabál zárja: eskütétellel, elegáns bálhangulattal és a bálkirály és királynő megválasztásával. Ez az esemény egyben a felnőtté válás szimbolikus lépcsőfoka is az egyetemi közösségben.
A gólyaélményeket követően az oktatási hétköznapok ismertetésére is sor került dr. Tóth Zsuzsanna Eszter oktatási dékánhelyettes vezetésével, aki – sok humorral fűszerezve – többek között az év eleji tárgyfelvétel menetét, a számonkérési rendszert, a nyelvválasztási szempontokat, valamint az órarend működéséről ejtett szót. Kiemelte, hogy a ponthatár kihirdetését követően a GTK Tanulmányi Hivatal hét munkanapon belül küldi el azt a hosszú, ám fontos információkat tartalmazó e-mailt, amelyet tudni szükséges a sikeres beiratkozáshoz és tanévkezdéshez.
Kampusztúrára is sor került
A Felkészülés a hallgatói életre címet viselő blokkban az ELTE GTK Hallgatói Önkormányzat képviseletében Dudás Ádám tudományos alelnök tartott tartalmas, gyakorlati információkban gazdag bemutatót, amelynek fő üzenete az, hogy a sikeres egyetemi lét nemcsak tantermi teljesítmény kérdése, hanem a közösségben való aktív részvételé, a tudatos tervezésé és a lehetőségek kiaknázásáé is. A bemutató kiemelte a tanköri rendszer jelentőségét, ahol felsőbb éves hallgatók segítik a gólyákat a vizsgafelkészülésben. A szabadon választható kurzusok – mint az üzleti szimulációk, karriermenedzsment tréningek vagy nyelvtanfolyamok – révén a hallgatók már az első évben kapcsolatba léphetnek vállalati partnerekkel, és elkezdhetik kompetenciáik célzott fejlesztését.
A nyílt nap záró előadásában dr. Zemplén Gábor egyetemi tanár, a kar nemzetközi dékánhelyettese ismertette az ELTE GTK hallgatói számára elérhető külföldi tanulmányi és szakmai lehetőségeket. Az Erasmus+ programokon túlmutatóan a bemutató arra is rávilágított, miként válhat a nemzetközi mobilitás az egyetemi évek egyik legmeghatározóbb élményévé és karrierépítő állomásává. Az előadás részletesen bemutatta a „klasszikus” Erasmus+ kínálta opciókat: egy szemeszteres részképzéseket, 2–5 hónapos szakmai gyakorlatokat tanulmányok közben vagy diplomaszerzés után, valamint az ezekhez kapcsolódó pályázási és tantárgytervezési szempontokat. A hangsúly a tudatos tervezésen volt: a sikeres jelentkezéshez már az első évben érdemes figyelni a tanulmányi átlagra, nyelvvizsgára és egyéb tevékenységekre.
Dr. Zemplén Gábor nemzetközi dékánhelyettes a külföldi lehetőségeket ismertette
Az előadás fontos üzenete volt, hogy a nemzetközi mobilitás nemcsak néhány kiválasztott hallgató privilégiuma, hanem minden GTK-s diák számára elérhető cél. Az Erasmus nemcsak egy utazás, hanem lehetőség a szakmai előrelépésre, az önállóság gyakorlására, és arra, hogy a világ valóban „kinyíljon” az egyetem falain túl is. Az ELTE GTK nemzetközi irodája és a HÖK külügyi bizottsága kész támogatni minden hallgatót ebben a kalandban.
A program után lehetőség volt kérdések feltételére, a kar oktatóival, hallgatóival való kötetlen beszélgetésre, valamint egy kampusztúrára is. A tájékoztatót július 3-án megismétli a Kar: erre a rendezvényre is már jóval több mint százan jelentkeztek, de a lehetőség még adott a regisztrációra. Itt lehet jelentkezni.
Fotók: Ruszthi Csilla