A nyelvtanulás nemcsak hasznos, de szakmai előny is
Tóth Dorka pénzügy és számvitel szakos hallgató elsőként szólalt meg a spanyol csoportból. Elmondta, hogy korábbi spanyolországi utazása során megkedvelte az ottani kultúrát, és úgy döntött, szeretné az angol mellett a spanyolt is elsajátítani. Dorka teljesen kezdő szintről indult, bár néhány szót ismert a Duolingo alkalmazásból. A nyelviskola módszereit pozitívan értékelte, mivel az órák során a tanár sok beszélgetést iktatott be, hogy a diákok egymással is gyakorolhassanak. Ez különösen tetszett neki, mert a tanárnő számos példával és gyakorlati helyzettel segítette az órákat. Tervei között szerepel, hogy Erasmus program keretében spanyol nyelvterületre utazik, ahol használni kell a nyelvet, és úgy érzi, a nyelvtudását később is hasznosítani tudja majd a karrierje során. Barcelonába menne legszívesebben, de Valencia látszik reálisabb lehetőségnek. Mindenképpen tervezi, hogy a tavaszi félévben is folytatja nyelvi tanulmányait.
Varga Balázs másodéves gazdálkodási és menedzsment szakos hallgatónk, aki már gimnáziumban tanult spanyolt, elmagyarázta, hogy ott a B1-es szintet elérte, de aztán egy időre félretette a nyelvet. Most, hogy lehetősége volt újrakezdeni, elhatározta, hogy felfrissíti és tovább mélyíti a spanyoltudását. Balázs számára is nehézséget jelent, hogy a mindennapokban nem talál sok lehetőséget a nyelv gyakorlására. Internetes tartalmakkal, a Netflixen spanyol nyelvű filmek nézésével és spanyol sportnapilapok olvasásával próbálja fejleszteni aktív szókincsét. Jövőbeli célja, hogy nyelvvizsgát szerezzen, és későbbi karrierjében is használni tudja a spanyolt.
Szabó Tamás, aki az angol nemzetközi gazdálkodás szakon tanul az ELTE GTK-n, kifejtette, hogy a spanyolt azért választotta, mert szép és népszerű nyelv, amelyet világszerte sokan beszélnek, ezért később hasznos lehet a karrierjében. Emellett hosszú távú terveiben szerepel, hogy az Erasmus program keretében Spanyolországba vagy más spanyol nyelvterületre utazzon, hogy ott folytathassa tanulmányait. Bár Tamás még nem döntötte el, hogy melyik spanyolországi egyetemet választaná, hangsúlyozta, hogy nyelvtudása fejlettsége is befolyásolja majd ezt a döntést. Gazdasági szempontból is érdeklődik Spanyolország és Dél-Amerika iránt, és úgy véli, a spanyol nyelv segíthet neki abban, hogy a jövőben akár munkát találjon ezen a területen, hiszen Spanyolország gazdaságilag fejlett ország, amely sok lehetőséget kínál.
Ezután a beszélgetés az olasz nyelvet tanuló diákokkal folytatódott, akik Szlezák Antónia tanárnő órájának kezdetére vártak, és már megöltötték a szemináriumi termet. Elsőként a tanárnőt kérdeztük arról, milyen volt a félév során a közös munka. Elmondta, hogy a hallgatók rendkívül motiváltak és eltökéltek voltak, ami nagyon ritka egy ennyire homogén, azonos egyetemről érkezett csoport esetében. Kiemelte, hogy az esti órák ellenére is minden hallgató lelkes és érdeklődő maradt, és aktívan részt vettek az órákon. A tanárnő hozzátette, hogy a tanítás során nagy hangsúlyt fektetett a beszélt nyelvre, mivel fontosnak tartotta, hogy a hallgatók ne csak nyelvtanilag pontosak legyenek, hanem legyen bátorságuk megszólalni is. A tanórákon gyakran alkalmaztak páros feladatokat, ahol a diákok egymással gyakorolhattak, így a tanár szerint a diákok valódi élethelyzetekben is fel tudták használni a tanultakat. Modern, dialógusközpontú tankönyveket használtak, amelyekkel hatékonyan tudták fejleszteni a beszédkészséget.
Sárosi Laura szerint is jó volt, hogy hárman voltak, akik együtt beszélgettek, együtt tanultak. Most a vizsgákra koncentrálnak, de mindannyian várják a folytatást. Kökény Melinda már gimnázium alatt is szerette volna elkezdeni az olasz nyelvet, és nagyon örült, hogy most végre lehetősége van tanulni. Tovább szeretné fejleszteni a tudását, és tervei között szerepel, hogy nyelvvizsgát tegyen. Melinda olasz nyelv iránti érdeklődését az ország kultúrája és életstílusa inspirálta, és a jövőben szeretné ezt a tudást kamatoztatni. Paluska Dorina már számtalanszor járt Olaszországban, most Torinóba készül egy féléves Erasmus-ösztöndíjjal, ezért számára különösen fontos, hogy előzetesen megszerezze a szükséges nyelvtudást. Dorina számára az olasz nyelv nemcsak praktikus, hanem szinte személyes küldetés, mert úgy véli, az olaszországi élet sokkal könnyebb lesz a nyelvi előkészületeknek köszönhetően.
Hécz Zsuzsanna már gimnáziumban is szeretett volna olaszul tanulni, és régóta érdeklődik az ország iránt. Már járt Olaszországban, és nagyon vonzza őt a mediterrán életstílus, amely a kultúrában és az emberek mentalitásában is tükröződik. Zsuzsanna megemlítette, hogy az olaszok energikus és szenvedélyes kommunikációs stílusa inspirálja, úgy véli, hogy az anyanyelvi közegben való gyors beszédhez is alkalmazkodni fog, ha egyszer ott tanulhat vagy dolgozhat.
Kádár Harmatka nemrég járt először Olaszországban, ahol beutazta az északi régiókat. Ez az élmény motiválta, hogy mélyebben megismerje az olasz nyelvet. Megemlítette, hogy szeretne olyan szintre jutni, hogy akár egy olasz étteremben is bátran megszólalhasson, és rendelni tudjon anyanyelvi szinten. Törteli Eszter viszont már sokszor megfordult Olaszországban, mindig is érdekelte az olasz nyelv és az életstílus. Örül, hogy most lehetősége nyílt részt venni ebben a nyelvi programban. Bár a vizsga miatt kicsit aggódik, úgy érzi, a tanár jól felkészítette őket, és a csoportot folyamatosan motiválta azzal, hogy elismerte a fejlődésüket. Thomas Kinga szeretett volna egy új nyelvet tanulni, és nagyon érdeklődik az olasz kultúra, nyelv és Olaszország iránt. Örül annak, hogy lehetősége van ezen a kurzuson részt venni, reméli, hogy a jövőben is folytathatja a tanulást, mert nagyon szereti az olasz nyelvet. Úgy látja, hogy az olasz nyelvtanulás hozzáadott értéket nyújt neki, és lelkes a folytatás miatt.
Cserta Boglárka jelenleg pénzügy és számvitel szakon tanul, szeretne Olaszországban dolgozni vagy ott élni hosszabb ideig. Fontos számára, hogy egy harmadik nyelvet is megtanuljon az angol és német mellé. Úgy gondolja, hogy az olasz nyelv ismerete szakmai előnyt jelenthet, akár a munkájában is, például olasz ügyfelekkel való kommunikáció során. Bár a gazdasági szókincs még messze áll tőle, motivált abban, hogy ezt a tudást a jövőben bővítse. A 15 fős csoportba két fiú jár – Csarankó Botond volt az egyik. Botond, aki harmadéves kereskedelem és marketing hallgató, arról számolt be, hogy célja a nyelvvizsga megszerzése. Már gimnáziumban is tanult olaszul, de most, néhány év kihagyás után újrakezdte a tanulást, hogy újra megszilárdítsa a tudását. Tervei között szerepel, hogy a jövőben akár olaszországi mesterképzésen folytassa tanulmányait.
Közben az előtérben már gyülekezni kezdtek az aznapi francia nyelvi vizsga résztvevői. Dolezsál Zsófi nemzetközi gazdálkodás szakos hallgatónk elmondta, hogy az általa látogatott kurzus nagy hangsúlyt fektetett a beszédfejlesztésre, így az órákon szinte mindig zajlott valamilyen kommunikáció vagy szituációs gyakorlat. Hangsúlyozta, hogy anyanyelvi tanáruk volt, ami különösen nagy segítség volt a számára, mert így valódi szituációkban érezhette magát. Terka hozzátette, hogy magabiztosan áll a vizsga elé, mert úgy érzi, hogy jól felkészült, és az órán elhangzott példák alapján már most megállná a helyét francia nyelvterületen. Különösen hasznosnak tartotta az olyan gyakorlatokat, ahol hétköznapi helyzetekben kellett kommunikálniuk, mert ezek révén nemcsak nyelvtanilag, hanem kulturálisan is felkészülhetett.
Ahogy a válaszokból kirajzolódik, az ösztöndíjprogramot hallgatóink rendkívül hasznosnak találják, amely nemcsak anyagi támogatást nyújt, hanem hosszú távú karrierlehetőségeiket is bővíti, hiszen a munka világában is előnyös lesz az olasz, spanyol vagy a francia nyelvtudás. Hallgatóink nagyra értékelték a Katedra Nyelviskola beszédközpontú nyelvoktatási megközelítését és a képzési körülményeket is. Mindannyian folytatni kívánják a tanulást, hisz ez számukra személyes elköteleződés is, amely kulturális érdeklődésükből és hosszú távú karrierterveikből fakad. Sokan a választott Erasmus-célország nyelvét választották, és szinte mindenki elsajátított már korábban egy idegen nyelvet, esetleg most is az angol nyelvi képzésen tanul. A nyelvtanulás számukra nemcsak a tanulmányi program része, hanem az életük szerves részévé vált, ami arra ösztönzi őket, hogy a nyelvi és kulturális tudásukat folyamatosan fejlesszék, és úgy a magánéletben, mint szakmai pályájuk során éljenek a magabiztos nyelvtudás adta előnyökkel.
A program februártól folytatódik, azok, akik sikeresen teljesítették az első félévet, ismét igényelhetik majd a különleges tanulmányi ösztöndíjat, és természetesen új résztvevők is bekapcsolódhatnak.