„A jó csapartmunka segítségével egy kis ötletből is nagy dolog születhet”

2025.06.04.
„A jó csapartmunka segítségével egy kis ötletből is nagy dolog születhet”
ARE YOU CONSIDERING CHOOSING OUR COURSES IN ENGLISH? MAKE THE SWITCH RIGHT AWAY, CLICK THE FLAG!
Az AVANS-GTK Hackathon keretében ismét együtt dolgoztak a holland és a magyar egyetem hallgatói a fenntarthatósággal kapcsolatos helyi problémák megoldása érdekében.

Az ELTE Gazdaságtudományi Kara és az AVANS University (Hollandia) 2019 óta működik együtt egy évenként ismétlődő projekt keretében, amelynek során a helyi és vendég hallgatók az ENSZ fenntartható fejlődési céljaihoz (UN SDG) kapcsolódó problémákra keresnek megoldást olyan módszerek segítségével, mint a „Design Thinking” és a „Human-centered design”. A tavaszi féléven át tartó közös munka egy háromnapos hackathonban csúcsosodik ki (amely egyben a karunk által kínált »Business Case Studies II« tavaszi féléves szabadon választható kurzus központi részét is képezi).

Az ELTE GTK két résztvevője (Mila Johanna Cornelia van Kuijk, holland Erasmus-hallgató és Szepesi Dávid, aki a Kereskedelem és marketing szak hatodik féléves hallgatója) örömmel osztotta meg tapasztalatait. A kurzusmunka részeként minden hallgatónak önreflexiós esszét is be kellett nyújtania, a bennük felvetett gondolatokból pedig érdemes megosztani néhányat az olvasókkal is.

Bár Mila és Dávid is a Neptunon keresztül, a kurzust népszerűsítő e-mailből értesült erről a lehetőségről, a részvételi céljaik nagyon különbözőek voltak. Milát elsősorban az motiválta, hogy ez egy fenntarthatóságról szóló kurzus volt, ez a téma pedig kifejezetten érdekelte őt és ilyen tárgyat csak keveset talált a mobilitási félévében az ELTE kínálatában. Dávid fő motivációja az angolul zajló kommunikáció, az új emberekkel való kapcsolódás, és a különböző kultúrák fedezése volt – három olyan dolog, amit igazán élvez. Ahogy fogalmazott: „Ez a kurzus a lehetőségek tökéletes kombinációját kínálta”. Más hallgatók így fogalmazták meg a részvételi céljaikat: „hogy felfedezzem rejtett tehetségeimet”, „hogy nemzetközi környezetben erősítsem a tanuláshoz és munkavállaláshoz szükséges készségeimet”, vagy „hogy megtapasztaljak egy másfajta, kevésbé kontrollált oktatási/tanulási stílust”. 

Mint minden évben, a résztvevő csapatok ezúttal is a Design Thinking és a Human-centered design módszereit alkalmazták, de míg Mila hat fős csapata a nemek közötti egyenlőtlenségek (UN SDG 5) témáján dolgozott, Dávid csoportja (három Avans és három GTK-s diák) az egészség és jólét (UN SDG 3) témájával foglalkozott. A Trefort-kerti kampuszon és környékén a hallgatókkal készített interjúk során kiderült, hogy sokan tisztában vannak az egészséges életmód előnyeivel, mégis hiányzik belőlük a cselekvéshez szükséges motiváció. A csoport célja az volt, hogy feltárják, hogyan lehetne a hallgatókat arra ösztönözni, hogy aktívabban törődjenek az egészségükkel, a testi-lelki jólétükkel.

Az olvasó számára talán furcsán hangzik, hogy Mila, aki maga is holland, olyan kurzusra jelentkezett, ahol hollandokkal kell együtt dolgozni. Elismerte, hogy részben azért élvezte a munkát, mert „egy kicsit otthon érezte magát” a többi holland diákkal való együttműködés során. Ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy emellett a magyar kultúra és a magyar gondolkodásmód megismerése is nagyon izgalmas és rendkívül hasznos kiegészítője volt az Erasmus csereprogramjának. Dávid kiemelte: „A legjobban azt élveztem, hogy láttam, milyen hatékonyan tudnak együttműködni és csapatként dolgozni a különböző kulturális háttérrel rendelkező, motivált diákok”. Ezt az üzenetet több más diák gondolata is alátámasztja. Az egyik résztvevő például így fogalmazott: „Jobb lettem a csapatmunkában, a problémamegoldásban, a kommunikációban és a kreativitásban. Azt is megtanultam, hogy rugalmasabbnak, türelmesebbnek és megértőbbnek kell lennem, amikor különböző hátterű emberekkel dolgozom”. Egy másik hallgató így írt: „Sokat tanultam a csapatmunkáról. A különböző hátterű emberekkel való csoportos munka megtanított arra, hogyan kell jobban figyelni, világosan kell kommunikálni és nyitottnak kell lenni az új ötletekre. Néha eltérő volt a véleményünk, vagy volt köztünk némi nyelvi akadály, de mindig sikerült megtalálnunk a közös munkával az előre vezető utat”.

Mila a kurzust és a projektet gyakorlatorientáltnak találta és számára nem okozott nehézséget a munka mennyisége vagy színvonala sem. Ő, aki az Utrechti Egyetemről (az egyik legelismertebb holland egyetemről) érkezett egy félévre az ELTE GTK-ra, inkább az egyetemi típusú, elméleti jellegű oktatáshoz van hozzászokva, és arra számított, hogy a kurzus nagyobb kihívás elé állítja majd. Mégis nagyon élvezte a gyakorlatorientáltságát, ami tapasztalata szerint számos hollandiai felsőoktatási intézményre jellemző. Dávid kissé csalódott volt, hogy a hackathon „nagyon a munkára koncentrált”, és amikor este kötetlenebb programokra került sor, sokan nem csatlakoztak a csapathoz. „Úgy gondolom, ha az esti események egy kicsit szervezettebbek lettek volna, az még gazdagabbá tette volna a háromnapos élményt”. Bár így is sikerült jól megismerniük egymást, meg tudták osztani a vendégekkel a Budapestről és a kultúránkról szerzett korábbi ismereteiket, és hogy ennek az „idegenvezetői” szerepnek köszönhetően egy teljesen új perspektívából tekinthettek ők is a városra, a nevezetességekre és az itt élőkre.

Arra a kérdésre, hogy mit tanultak ebből az élményből, Mila hangsúlyozta, hogy mára sokkal jobban megértette a magyar kultúrát és gondolkodásmódot. A hackathon és a kurzus eredményeként „nyitottabbá váltam olyan módszerekre is, amelyeket egyébként nem használnék”. Dávid számára az élmény megerősítette hosszú távú tervét, hogy az egyetem után nemzetközi környezetben dolgozzon. A többi résztvevő által említett azonnal érzékelhető előnyök között olyan gondolatok szerepeltek, mint „megtanultam, hogy a valódi problémák megoldásához többre van szükség a technikai készségeknél; fontos törődni az emberekkel és a szükségleteikkel”, „rájöttem, milyen ereje van az emberek összefogásának, annak, hogy valódi problémákat együtt akarjanak megoldani”, és „rájöttem, milyen fontos, hogy valóban azokra az  emberekre koncentráljunk, akiknek segíteni próbálunk, és ne csak a gyors megoldást keressük”. Végül: „A prototípus megépítése türelemre tanított. Arra, hogy az ötleteknek nem kell kezdettől fogva tökéletesnek lenniük. Azok a visszajelzések alapján és a tesztelés révén fejlődnek és egyre pontosabbá és használhatóbbá válnak. Azt hiszem, ez valóban fontos lesz a munkám során.”

A résztvevők szerint az esemény lényege röviden úgy foglalható össze, mint „motiváló és szórakoztató tanulási élmény pozitív és támogató környezetben”, amelyet kivétel nélkül szívesen ajánljanak hallgatótársaiknak is.

Fotó: Végh Bence