A gyakorlatban azonnal alkalmazható tudás, sokszínű karrierlehetőségek: a „gazdmen”
Dr. Hoffmann Piroska, az ELTE GTK menedzsment és üzleti jog tanszékének adjunktusa tapasztalt marketing- és stratégiai szakember, aki több mint 25 éves szakmai múlttal rendelkezik a gyógyszeripar és az oktatás területén. Pályafutása során kiemelkedő tapasztalatot szerzett a vállalati stratégia, vezetés, szervezeti viselkedés, marketingmenedzsment, coaching és globális üzleti adminisztráció terén. PhD-fokozatát 2023 szeptemberében szerezte meg, 2024 januárja óta az Eötvös Loránd Tudományegyetem oktatójaként dolgozik teljes munkaidőben, ahol a gazdálkodási és menedzsment szak hallgatóit segíti abban, hogy elsajátítsák a modern üzleti és vezetési ismereteket. Oktatói munkája mellett széles körű gyakorlati tapasztalataival inspirálja a diákokat, és támogatja őket abban, hogy sikeresen építsék fel saját karrierjüket.
Az útkeresés fontossága
Hoffmann tanárnő multikulturális munkakörnyezetben szerzett tudásának és széles látókörének köszönhetően hitelesen és érthetően közvetíti az elméleti és gyakorlati ismereteket az egyetemi közösség számára. Mindemellett nagyszerű előadó, aki képes arra, hogy izgalmasan és lebilincselően beszéljen az üzleti oktatás kérdéseiről – ezért is kapott felkérést a kar november 20-i nyílt napján az országosan is legnépszerűbbnek minősülő gazdálkodási és menedzsment szakról és az ott megszerzett diplomával elérhető karrierlehetőségekről.
Személyes történetével kezdte az előadást, amely tökéletes példája annak, hogy a pályaválasztás nem egy egyszeri, végleges döntés, hanem egy hosszú út, amely során mindig van lehetőség az irányváltásra. Emlékeztetett, hogy az érettségi körüli időszak rengeteg fiatal számára nehéz és stresszes, hiszen ekkor kell meghozniuk azokat a döntéseket, amelyek nagyban befolyásolják jövőbeli életüket. Saját példáján keresztül mutatta be, hogy a kezdeti útkeresés teljesen természetes. Bár az egészségügy területén szerzett diplomát, néhány év munkatapasztalat után rájött, hogy az nem az ő hivatása. Ekkor döntött úgy, hogy vált, és belevágott a gazdálkodási és menedzsment tanulmányokba, ami végül élete egyik legjobb döntésének bizonyult.
Hangsúlyozta, hogy a pályaválasztás során nemcsak a környezet, a család vagy a barátok véleményét kell figyelembe venni, hanem saját érdeklődési körünkre, belső motivációinkra is hallgatni kell. A személyes példája bebizonyította, hogy nem baj, ha valaki később találja meg az igazi útját, hiszen az életben mindig van lehetőség újrakezdeni, tanulni és fejlődni. Ez az üzenet különösen fontos a fiatalok számára, akik hajlamosak véglegesnek és visszafordíthatatlannak gondolni a döntéseiket.
Mit csinál egy menedzser?
Az előadás központi részében Hoffmann tanárnő részletesen bemutatta a menedzseri hivatást. Kiemelte, hogy ez a szerep sokkal többről szól, mint adatok elemzéséről vagy táblázatok készítéséről. A menedzserek olyan szakemberek, akik képesek másokkal együtt dolgozva értéket teremteni, problémákat megoldani, és felelősséget vállalni a döntéseikért. Elmagyarázta, hogy egy jó menedzser képes átlátni a bonyolult helyzeteket, gyorsan reagálni a kihívásokra, és mindezt úgy, hogy közben csapatát is inspirálja és támogatja.
Példákon keresztül világította meg, mit jelent a gyakorlatban ez a szakma. Egy diák számára talán az osztály szalagavatójának szervezése lehet az első olyan tapasztalat, amely megmutatja, hogy milyen készségek szükségesek egy menedzseri pozícióban. Amíg mások csak beszélnek arról, hogy mit kellene tenni, a menedzseri képességekkel rendelkező személy már listát készít a teendőkről, intézkedik, és biztosítja, hogy minden gördülékenyen haladjon. Ez a fajta proaktivitás és problémamegoldó hozzáállás alapvető a szakmában.
Milyen képességek kellenek?
A menedzseri pálya sokféle készséget és képességet igényel, amelyek közül Hoffmann tanárnő több fontosat is kiemelt. Az innovatív gondolkodás, az empátia, a hatékony kommunikáció és a döntéshozatali képesség mind olyan tulajdonságok, amelyek elengedhetetlenek egy sikeres menedzser számára. Az előadó hangsúlyozta, hogy ezek a készségek fejleszthetők, és a gazdálkodási és menedzsment képzés egyik fő célja, hogy a hallgatók ezeket elsajátítsák és magabiztosan alkalmazzák.
Az érzelmi intelligencia különösen fontos, hiszen a menedzserek nemcsak feladatokat osztanak ki, hanem emberekkel dolgoznak együtt, akiknek motivációit, problémáit és érzéseit is figyelembe kell venniük. A jó menedzser képes belehelyezkedni mások helyzetébe, és megtalálni azokat a megoldásokat, amelyek mindenki számára a legjobbak. Ez a képesség különösen értékes egy multikulturális környezetben, ahol különböző hátterű emberek együttműködését kell biztosítani.
Sokszínű karrierlehetőségek
A tanárnő különösen nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy bemutassa a gazdálkodási és menedzsment szak nyújtotta sokféle karrierlehetőséget. Elmondta, hogy a szakon végzettek rendkívül sokféle területen helyezkedhetnek el, legyen szó projektmenedzsmentről, humánerőforrás-menedzsmentről, logisztikáról, operációs irányításról vagy akár stratégiai tervezésről. Az előadás során konkrét példákon keresztül mutatta be, hogy ezek a szerepkörök milyen feladatokat jelentenek, és hogyan járulnak hozzá a vállalatok sikeréhez.
Különösen izgalmasnak nevezte azt, hogy a gazdálkodási és menedzsment szak által kínált készségek nemcsak az üzleti világban, hanem számos más területen is kamatoztathatók. Az itt szerzett tudás rugalmasan alkalmazható, ami azt jelenti, hogy a hallgatók könnyedén tudnak alkalmazkodni a munkaerőpiac változásaihoz, és képesek lesznek megfelelni a jövő kihívásainak.
Nemcsak szakmai ismereteket ad a képzés, de egy új szemléletmód elsajátításában is segít
Az előadás egyik legfontosabb üzenete az volt, hogy a gazdálkodási és menedzsment képzés nemcsak szakmai ismereteket ad, hanem egy új szemléletmódot is. Már az első félév során olyan alapvető készségekkel és tudással gazdagodhatnak a hallgatók, amelyek azonnal alkalmazhatók a gyakorlatban. A menedzsment alapelveinek, a vezetési modelleknek és a motivációs technikáknak az elsajátítása mellett a diákok önismereti teszteket töltenek ki, esettanulmányokat oldanak meg, és valós problémákon keresztül gyakorolják a döntéshozatalt.
Hoffmann szerint ez a képzés nemcsak az iskolapadban, hanem az élet minden területén hasznosítható. Az itt megszerzett tudás segíti a hallgatókat abban, hogy magabiztosabban lépjenek ki a munka világába, és olyan szakemberekké váljanak, akik képesek formálni és vezetni a jövőt.
Fotók: Végh Bence